رایزن اقتصادی می تواند موثرترین فرد در بازارسازی کشور باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک معتقد است: از آنجا که رایزن‌های اقتصادی هر کشور می‌توانند بازارسازی و بازاریابی بزرگی در کشورهای هدف انجام دهند و با این کار ضمن حفظ بازار، نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور خود داشته باشند، دولت سیزدهم باید از افزایش تعداد این متخصصان تجاری در کشورهای هدف حمایت کند.

محمدحسین حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید و تصریح کرد: امروزه بخش زیادی از موفقیت کشورها در اقتصاد، به نگرش و فعالیت آنها در بهره گیری از دیپلماسی مطلوب اقتصادی بستگی دارد.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم سفارتخانه‌ها در توسعه اقتصادی یک کشور، افزود: در سال‌های اخیر دو کشور چین در جهان و ترکیه در منطقه توانسته اند از توان تخصصی رایزنان اقتصادی به بهترین شکل ممکن بهره گیری کرده و استفاده نمایند.

وی بیان کرد: اما متاسفانه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر یا رایزن‌ اقتصادی ندارند و یا اگر دارند، در اغلب موارد این افراد کارنابلد و ناآشنا با مسائل و مفاهیم اقتصادی مانند بازارسازی و بازاریابی هستند و نمی‌توانند از عهده چنین وظیفه خطیری بربیایند و همین عامل یکی از دلایلی است که سبب شده ایران بخش زیادی از سهم خود در بازار منطقه را به تجار و بازرگانان چین و ترکیه واگذار کند.

عضو اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: حضور در تجارت بین‌المللی و بازار کشورهای اروپای غربی، امری بسیار پیچیده و سخت است که شاید در توان بسیاری از محصولات ایرانی نباشد اما همین محصولات می‌توانند به دلایل متعدد از جمله نزدیکی مسیر و مرز مشترک، کاهش هزینه‌ها، سرعت دسترسی، اشتراکات فرهنگی و غیره، بازار پررونقی در منطقه داشته باشند؛ به همین دلیل باید ضمن نیم‌نگاه به بازار جهانی، بر توسعه صادرات به کشورهای همسایه تأکید کرد.

این کارشناس اقتصادی افزایش صادرات به کشورهای همسایه را به شرط رعایت مواردی، شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی دانست و گفت: ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه های کشور، صمت و جهادکشاورزی برای مدیریت صادرات در استان های مرزی ضروری است.

وی اظهار داشت: متاسفانه ما از پتانسیل‌های صادرات در کشور به درستی استفاده نکرده ایم و مشکلات بسیاری در ارتباط تجاری با دنیا به ویژه کشورهای همسایه داریم. به عنوان مثال در بخش تولید، امکان تامین نیاز کشورهای عربی، همسایگان شمالی مانند روسیه را نداریم و در برخی از موارد قیمت‌ محصولات تولیدی ما توان رقابت با کالاهای چینی و ترکیه‌ای در کشورهای همسایه را ندارند.

حیدری در پایان تاکید کرد: اصلاح حمل و نقل کالا، بسته بندی، بازاریابی و آموزش بنگاه‌ها و حمایت دولت از صادرکننده‌ها می‌تواند مشکلات صادرات کالا به کشورهای همسایه را مرتفع کند.

کد خبر 50146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =