قوانین صادراتی کشور نیاز به پایش کارشناسانه دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به تعدد قوانین و مقررات دست و پاگیر در بخش صادرات کشور، گفت: با بازنگری در قوانین و به روزسازی بخش عمده آنها به صورت کاملاً علمی، باید مسیر توسعه صادرات به بهترین شکل تسهیل و تسریع شود.

محسن احتشام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش افزایش صادرات را در توسعه اقتصاد داخلی بسیار مهم دانست و افزود: صادرات یکی از ارکان اصلی درآمدزایی و تنها راه ارزآوری برای کشور است بنابر این توسعه صادرات یکی از مهمترین ابزارها برای کنترل تورم و بهبود توان خرید مردم خواهد بود.

وی اظهار داشت: کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و حتی کره‌ جنوبی، شرایط اقتصادی مشابه ایران داشتند اما توانستند با تاکید بر تولیدات صادرات‌محور و صدالبته حمایت جدی دولت‌های شان خیلی زود اوضاع خود را بهبود بخشیده و بستر رونق اقتصادی را فراهم کنند به طوری که تداوم این روند به تدریج، بر کیفیت زندگی اجتماعی آنها نیز تاثیر زیادی برجای گذاشت.

احتشام با بیان اینکه راه توسعه و پیشرفت کاملاً مشخص است، ادامه داد: مسیر و ایستگاه‌های توسعه کاملاً مشخص است و در همه کشورهای جهان با اندکی تفاوت نسبت به فرهنگی بومی، یکی است. با این حال آنچه باید وجود داشته باشد، اراده جدی و عزم راسخی است که به پشتوانه تصمیم‌گیری منطقی و علمی اعمال شود.

وی با اشاره بر ضرورت نظارت بر امر صادرات، اظهار داشت: این امر به حدی مهم و حیاتی است که حتی در توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها نیز صادرات از سوی بالاترین مقام‌های اجرایی کشورها پیگیری می‌شود و با دستورات از بالا مورد حمایت قرار می‌گیرد تا کشور در حمایت از این امر مهم اقتصادی و استراتژیک، به صورت یکپارچه عمل کند.

احتشام با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در بخش صادرات، موضوع تعدد قوانین است. خاطرنشان کرد: در واقع، آیین‌نامه‌ها و قوانین مازادی در کشور وجود دارد که بعضاً با یکدیگر در تداخل هستند و همدیگر را نقض می‌کنند؛ به همین دلیل پایش جدی قوانین و مقررات در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، امری جدی و حیاتی برای اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه پایش قوانین وضع شده طی ۳ سال گذشته از جمله مطالبات فعالان بخش صادرات از دولت سیزدهم است، ادامه داد: اینکه ارز باید به چرخه اقتصادی برگردد جای اختلاف نیست اما روش‌ها باید به صورتی باشد که به جای غبارآلود کردن شرایط، به سمت شفافیت برود.

احتشام در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم باید از نکات مثبت دولت‌های قبل بهره بگیرد و نکات منفی را نیز حذف کند. همچنین در جهت اعمال قوانین به صورت قانونی و دقیق حمایت و از برداشت‌ها و تفاسیر سلیقه‌ای جلوگیری به عمل آورد.

کد خبر 50203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =