اوج گیری بی سابقه تورم در منطقه یورو

"یورواستات" اعلام کرد: اوج گیری تورم در منطقه یورو "یوروزون" ناشی از بهای بالای انرژی به سطح بی سابقه برای سومین ماه پیاپی، موجب بروز مشکلاتی برای مصرف کنندگان و طرح پرسش هایی درباره تصمیم های آتی بانک مرکزی اروپا شده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ سازمان آمار اتحادیه اروپا "یورواستات" افزود: رشد سالانه بهای مصرف کننده در ۱۹ کشور استفاده کننده از واحد پول یورو، در ژانویه به میزان ۵.۱ درصد رسیده و از پنج درصد در دسامبر و ۴.۹ درصد در نوامبر، فراتر رفته که بالاترین میزان از هنگام آغاز ثبت این آمار در ۱۹۹۷ به شمار می رود.  

بهای گاز طبیعی به علت کاهش ذخایر زمستانی کشورهای اروپایی و افت عرضه گاز طبیعی توسط روسیه و نگرانی ها از درگیری نظامی احتمالی میان روسیه و اوکراین و بهای جهانی نفت خام هم زمان با بهبود وضع  اقتصاد جهانی و خروج تدریجی از رکود ناشی از محدودیت های شدید قرنطینه برای مهار کووید – ۱۹، به میزان ۲۸.۶ درصد افزایش یافته است.

آمار یورواستات نشان می دهد که رشد اقتصادی یوروزون در سه ماهه پایانی ۲۰۲۱ در پی همه گیری گونه اومیکرون و اجرای دوباره مقررات قرنطینه، کاهش یافته و به ۰.۳ درصد رسیده است.  

تحلیل گران بازارهای مالی پیش بینی کرده اند که تورم در سال جاری کاهش قابل ملاحظه ای یابد و در ۲۰۲۳ و ۲۰۳۴ به ۱.۸ درصد برسد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه نوشت: بهای نفت با نزدیک شدن به رکورد هفته گذشته خود که در هفت سال گذشته بی سابقه بوده، بار دیگر به بالاترین سطح رسید. این افزایش به دلیل تقاضای بالا و کمبود عرضه این محصول بوده، هر چند سرمایه گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس که امروز برگزار می شود همچنان محتاطانه عمل می کنند.

محدودیت های عرضه جهانی و تنش های ژئوپلتیکی در شرق اروپا و خاورمیانه قیمت نفت را از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش داده است.

کد خبر 50228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =