تورم سالانه تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی به ۶۷.۹ درصد رسید

برمبنای گزارش مرکز آمار ایران در پاییز امسال تورم سالانه تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی به ۶۷.۹ درصد رسید که باوجود کاهش ۱.۴ درصدی اما برخی اقلام مثل گاو حذفی بیش از۷۵ درصد گران شده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، مرکز آمار ایران گزارش مربوط به شاخص قیمت تولید کننده بخش گاوداری‌های صنعتی در پاییز امسال را منتشر کرده است. بر مبنای این گزارش این شاخص در پاییز برابر با ٥١٤.٥ بوده است که نسبت به فصل قبل(تورم فصلی) ٤.٥ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٠.٤ درصد افزایش یافته است.

بر مبنای این گزارش تورم فصلی در پاییز امسال در مقایسه با تورم فصلی ۲۱.۲ درصدی تابستان، ۱۶.۷ درصد کاهش یافته است. در میان محصولات مختلف در بخش گاوداری صنعتی کمترین تورم فصلی مربوط به گاو تلیسه با ۰.۱ درصد افزایش و بیش­ترین آن مربوط به  کود ١٥ درصد افزایش بوده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه در پاییز امسال در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ٨٢.٤ درصد در تابستان ٣٢ درصد کاهش داشته‌است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری های صنعتی به ازای تولید محصولات خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٤٠٠ نسبت به فصل پاییز ١٣٩٩، ٥٠.٤ درصد افزایش دارد. در بین اقلام گاوداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گوساله نر زیر چهار ماه با ٢١.٧ درصد و بیشترین آن مربوط به گاو حذفی با ٦٨.٨ درصد افزایش بوده است.

همچنین تورم سالانه قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری های صنعتی در داخل کشور در پاییز نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٦٧.٩ درصد رسید که نسبت به عدد ٦٩.٣ درصد این شاخص در آن زمان، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می دهد. در فصل مورد بررسی، در میان اقلام گاوداری های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به گوساله نر زیر چهار ماه با ٢٢.٦ درصد افزایش و بیشترین آن مربوط به گاو حذفی با ٧٥.٢ درصد افزایش بوده است.

به علاوه بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور در پاییز امسال نشان می دهد که عدد شاخص در بیشتر استان ها نسبت به فصل قبل با افزایش روبه­ رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان اردبیل با ٣٠.٣ درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان قم با ١.٣ درصد کاهش بوده است.

مقایسه شاخص کل استان ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل هم نشان می دهد که بیشترین درصد تغییر مربوط به استان گیلان با ٩٢.٦ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢١.٩ درصد افزایش بوده است.

بنابراین اگر چه بر اساس این آمار در پاییز امسال روند افزایشی شاخص تورم تولیدکننده در بخش گاوداری های صنعتی سیر نزولی به خود گرفته اما همچنان این شاخص صعودی است.

کد خبر 50296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =