رشد ۲۴۰۰ درصدی واردات از عراق در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰

سخنگوی گمرک گفت: در ده ماهه ۱۴۰۰میزان واردات ایران از عراق به یک میلیون و ۹۹۴هزار و ۸۴۶ تن کالا به ارزش ۹۲۰میلیون و ۴۸۲هزار و ۲۵۸ دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، دو هزار و ۴۱۴ درصد در وزن و ۷۹۳ درصد در ارزش رشد داشته است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص روابط تجاری با عراق گفت: گسترش روابط کشورمان با عراق در سال های اخیر  به دلایل اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی همیشه در دستور کار دو کشور قرار داشته و گام های جدی نیز با وجود همه مشکلات برداشته شده است.

وی افزود: در ده ماهه سال گذشته میزان واردات کشورمان از عراق، حدود ۸۰هزار تن و به ارزش ۱۰۳میلیون  دلار بوده که الحمدالله در ۱۰ماهه امسال، نزدیک به دو میلیون تن و به ارزش ۹۲۰میلیون و ۴۸۲هزار و ۲۵۸دلار رسیده که افزایش دو هزار و ۴۱۴درصدی در وزن و ۷۹۳درصدی در ارزش را  در این مدت نشان می دهد.

سخنگوی گمرک درخصوص واردات از عراق  گفت: رتبه سال گذشته عراق در تامین کالاهای مورد نیاز ایران ۲۶بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران به همراه بوده و  در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷پله ای در رتبه نهم قرار گرفته است.

لطیفی عمده واردات ایران از عراق را کالاهای اساسی اعلام کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۶۷هزار تن از کالاهای وارده به ارزش ۷۳۴میلیون و هشت هزار و ۳۹۷دلار، کالای اساسی یا مواد غذایی هستند که به ترتیب گندم معمولی با ۳۲۹میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۵۹میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۰۱میلیون دلار، جو با ۵۵میلیون دلار، روغن خام با ۴۴میلیون دلار، شکر با ۳۶میلیون دلار و... و. قرار دارند که ۹۳درصد وزن و ۸۰درصد ارزش واردات از عراق به این نوع کالاها مرتبط است.

وی در خصوص صادرات به عراق توضیح داد: عراق دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بعد از چین است و در ده ماهه ۱۴۰۰حدود  ۲۵میلیون و ۴۰هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۹۵میلیون دلار از ایران خریداری کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۲درصد در وزن و ۱۴درصد در ارزش رشد داشته است.

سخنگوی گمرک افزود: نزدیک به دو میلیون و ۶۶۰هزار و ۶۶۲تن کالای صادر شده به عراق به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷میلیون و ۸۹۳هزار و ۱۹۹دلار محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده است و مابقی ماشین آلات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و...را شامل می شده است.

کد خبر 50302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =