ظرفیت بالای ایران در صادرات مجدد، تمرکز به این بخش را ضروری می سازد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه ایران می‌تواند به عنوان کشور واسط، محل مناسبی برای صادرات مجدد باشد، گفت: قرارگیری بین دو راه آبی بزرگ و اتصال به آب‌های آزاد جهان، ظرفیت بزرگی برای صادرات مجدد کشور فراهم کرده که دستگاههای اجرایی برای بهره گیری از این پتانسیل باید بر اتخاذ تدابیر لازم در این حوزه تمرکز کنند.

پرویز حسابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های کشور در امر صادرات تاکید و تصریح کرد: درآمدزایی از صادرات تنها وابسته به تولید صادرات نیست بلکه می‌توان در بسیاری دیگر از بخش‌های تجارت جهانی نقش‌آفرینی و ارزآوری کرد.

وی افزود: فشار حداکثری که «دونالد ترامپ» از سال ۲۰۱۸ تاکنون علیه کشور به اجرا درآورد، موجب شد تا بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران در حوزه خارجی تحت تاثیر قرار بگیرد. محدودشدن میزان فروش نفت خام، سخت شدن دسترسی به سیستم مالی بین المللی، محدودیت‌های شدید در مسیر نقل و انتقال ارز به ویژه دلار و بی‌تمایلی برخی شرکای سنتی تهران از سرشاخ شدن با دولت ایالات متحده باعث شد روزنه‌های خیلی زیادی در تعامل اقتصادی بین ایران و کشورهای جهان باقی نماند.

حسابی ادامه داد: در همین اوضاع  برخی تاکید دارند در شرایطی که مسیر تجارت رسمی سخت است، استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و برقراری ارتباطات خاص با همسایگان می‌تواند بسیاری از چالش‌ها به ویژه در زمینه تامین منابع ارزی یا دریافت کالاهای مورد نیاز را رفع کند.

وی بیان کرد: ایران کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک است که بین دو راه آبی بزرگ قرار دارد و تمام سرزمین خشکی بین این دو دریا را در محدوده مرزهای خود دارد که این یعنی ظرفیتی بزرگ برای نقش‌آفرینی در ترانزیت تجارت جهانی.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دسترسی به آبهای آزاد جهان، یکی از مهمترین استعدادهای سرزمینی برای هر کشوری است. امروزه کشورهای توسعه یافته از دسترسی به دریا بیشترین استفاده ممکن را می‌کنند تا سهم خود در تجارت جهانی را افزایش دهند چرا که به خوبی می‌توانند با برخورداری از بنادر استاندارد و امکانات فناورانه و به روز، بهترین لنگرگاه برای تجارت جهانی باشند.

حسابی با بیان اینکه ایران می‌تواند به عنوان کشور واسط، محلی برای صادرات مجدد باشد، اظهار داشت: در اقتصاد و تجارت امروز جهان، برخی از کشورها به دلایل جغرافیایی می‌توانند ایستگاه واسط بسیار خوبی برای رسیدن محصول صادراتی از مبدا به بازار هدف باشند. در واقع، محصولات در بنادر این کشورها انبار و پس از آن  برای صادرات مجدد بارگیری می‌شوند. این مهم خاصه در مواردی که مسیر مبدا تا بازار هدف زیاد است، کارکرد بالایی دارد.

وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت دولت از بخش صادرات، خاطرنشان کرد: تمام این ظرفیت‌ها تنها زمانی می‌توانند برای کشور ارزش‌افزوده به همراه داشته باشند که قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی منطبق با مقررات تجارت جهانی باشند و دولت حمایت قانونی و اعتباری لازم را از تجار و فعالان اقتصادی کشور انجام دهد و صدالبته امکانات لازم را نیز فراهم کند.

کد خبر 50330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =