قیمت گوشت در بازار نصف قیمت اعلامی در برخی رسانه‌ها است

در حالی رسانه‌های منتقد دولت از افزایش قیمت گوشت قرمز به بالای ۳۰۰ هزار تومان گزارش داده‌اند که قیمت گوشت در بازار حتی بالای ۲۰۰ هزار تومان هم نیست.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، آمارها نشان می دهد در انتهای دولت دهم (مرداد سال ۹۲) قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله  بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزارتومان بود که در انتهای دولت دوازدهم (مرداد سال ۱۴۰۰ ) قیمت گوشت قرمز در بازار به حدود ۱۳۸ هزارتومان رسید. این درحالیست که از زمان شروع دولت سیزدهم  قیمت گوشت قرمز به ۱۴۳ هزارتومان رسید.

قیمت گوشت قرمز در حدفاصل سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رشد چشمگیری داشته که حداقل رشد چهار تا پنج برابری را نشان می  دهد، اما  از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون قیمت این محصول تنها حدود چهار هزارتومان رشد داشت و از این هفته هم با توزیع گوشت گوسفندی تازه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در میادین میوه وتره‌بار و گوشت منجمد حدودا ۱۴۰ هزار تومانی در سامانه هوشمند توزیع اینترنتی وزارت جهادکشاورزی، عملا قیمت‌ها نسبت به ابتدای دولت سیزدهم پایین آمده است.

در واقع دولت سیزدهم با شروع فعالیت خود و اقدامات صورت داده توانست علاوه بر جلوگیری از رشد بی رویه قیمت گوشت قرمز در بازار تا حدودی باعث ثبات این بازار شود.

با شیوع بیماری کرونا، تشدید تحریم ها و افزایش قیمت محصولاتی همچون گوشت قرمز طی سالهای اخیر نه تنها شاهد کاهش مصرف و تقاضا در این خصوص بوده ایم بلکه با مازاد تولید جمعیت دامی نیز روبرو شدیم به طوری که به دلیل کاهش مصرف،   دام زنده روی دست تولیدکنندگان باقی ماند اما سودجویان و دلالان با در دست گرفتن بازار هر روز موجب افزایش قیمت ها شدند تا جایی که اکنون نیز شایعات قیمت ۳۰۰ هزارتومانی گوشت قرمز مطرح شده است که البته صحت ندارد.

این درحالی است که قیمت این محصول در بازار نه تنها بالای ۲۰۰ هزارتومان نیست بلکه در فروشگاه های اینترنتی نیز گوشت تفکیکی درجه یک با قیمت هایی کمتر از  ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت گوشت در بازار نصف قیمت اعلامی در برخی رسانه‌ها است

برخی کارشناسان صنعت دامی کشور براین باورند که عده ای به دنبال به هم ریختن بازار گوشت قرمز و دریافت سودهای کلان از این موضوع و حتی واردات هستند که مدام شایعاتی مبنی بر افزایش این محصول منتشر می کنند.

با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و احتمال سودجویی  برخی، به تازگی دولتی با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای کاهش قیمت ها در بازار، هر کیلوگرم گوشت گوساله لاشه را ۱۰۰ هزار تومان، گوشت گوساله گرم بسته بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلوگرم ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ کرده تنظیم بازاری درجه یک هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته بندی هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی گرم لاشه با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار ارایه می کند.

این درحالی است که «اسماعیل قادری‌فر» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران روز پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) به منظور تنظیم بازار از آغاز توزیع هوشمند گوشت قرمز با قیمت دولتی برای هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط با نرخ  ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره مخلوط با قیمت  ۱۰۵ هزار تومان و  همچنین از توزیع گوشت قرمز منجمد با قیمت‌های مصوب  در بازار از هفته جاری خبرداد.

بررسی‌های میدانی از وضعیت بازار گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار تهران نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان و سایر قطعات تفکیکی نیز کمتر از ۱۵۰ هزار تومان است.

در میادین میوه و تره بار تهران قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان، سردست گوسفندی ۱۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، ران گوسفندی ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۳۱ هزار تومان، کف دست با ماهیچه گوسفندی ۱۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان، سردست با ماهیچه گوسفندی ۱۲۵ هزار تومان، راسته بی استخوان گوسفندی ۱۸۵ هزار تومان، ران گوساله ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان، سردست گوساله ۱۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان و گوشت چرخ کرده ۱۴۵ هزار تومان است.

اما در سطح خرده فروشی‌های شهر قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی ۱۵۸ هزار تومان، ران و کف دست ممتاز ۱۷۸ هزار تومان، ران، راسته و قلوه گاه ۱۶۵ هزار تومان، کف دست با ماهیچه ۱۷۰ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۲۲۰ هزار تومان، راسته مغز گوسفندی ۲۲۰ هزار تومان، گردن گوسفندی ۱۴۵ هزار تومان و جگر، دل و قلوه گوسفندی ۲۰۵ هزار تومان است.

در برخی قصابی های بالای شهر نیز قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۷۸ هزار تومان، گوسفندی ۱۷۴ هزار تومان و ران گوسفندی ۱۸۵ هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت گوشت در بازار نصف قیمت اعلامی در برخی رسانه‌ها است

قیمت گوشت در بازار نصف قیمت اعلامی در برخی رسانه‌ها است

قیمت گوشت در بازار نصف قیمت اعلامی در برخی رسانه‌ها است

تصاویر فوق مربوط به یکی از میادین میوه و تره بار درمناطق بالای شهر تهران بزرگ است که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی حدود ۱۲۲ تومان است.

این تصویر نیز از یکی از فروشگاه های قصابی مناطق بالای شهر تهران گرفته شده است که برخلاف ادعای رسانه‌های منتقد دولت، خبری از گوشت ۳۰۰ هزار تومانی در آن نیست.

این در حالی است که در دولت قبل سوءمدیریت‌ها در تنظیم بازار و حمایت از تولید دام، سبب شد قیمت گوشت قرمز افزایش وحشتناکی بکند. درواقع زمانی که در دولت قبل قیمت گوشت قرمز از مرز ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد، دست اقشار زیادی از مردم از این محصول پروتئینی کوتاه شد. البته آن زمان جریان سیاسی منتقد دولت سیزدهم، نسبت به سر به فلک کشیدن قیمت گوشت قرمز و سایر کالاهای اساسی روزه سکوت گرفته بود.

کد خبر 50492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =