توسعه صادرات تنها با نگاه استراتژیک به مزیت‌های بومی عملی می شود

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین با بیان آنکه توسعه صادرات کشور تنها با نگاه استراتژیک در بهره گیری از پتانسیل های داخلی عملی می شود، گفت: موفقیت در استمرار حضور در بازارهای جهانی، بهترین تبلیغ برای اثبات توانایی ها و توانمندی های کشور در بخش تولیدات و خدمات صادرات محور در دنیا خواهد بود پس باید تحقق این امر را بیش از پیش مدنظر قرار دهیم.

سعید حلاج یوسف زادگان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در ارتقا کیفی محصولات تولید داخل زیاد دانست و افزود: حضور در بازارهای جهانی همواره تولیدکنندگان و صادرکنندگان را مجبور می‌کند که کیفیت محصولات خود را به بالاترین استانداردهای جهانی برسانند زیرا این ذات حضور در فضای رقابتی است.

وی تصریح کرد: کشور بلحاظ وجود مواد اولیه مناسب و نیروی انسانی متخصص در تولید بخش زیادی از محصولات و خدمات فنی توان بالایی دارد به طوری که می‌تواند با تکیه بر این محصولات حضور خود را در بازارهای جهانی تقویت کند و ضمن کسب درآمد ارزی، صدور انواع محصولات را توسعه دهد. در واقع، موفقیت در عرضه یک کالای خاص در بازار جهانی، بهترین تبلیغ برای دیگر محصولات و خدمات خواهد بود.

حلاج یوسف زادگان ادامه داد: در بسیاری موارد، کالاها و خدمات دیگر کشورها به دلیل نگاه مثبت بازارهای جهانی به محصولی خاص از آن کشور، به موفقیت می‌رسند. به عبارت دیگر، نام کشور صادرکننده به عنوان یک برند قدرتمند و پشتوانه قوی برای همه محصولات دیگر آن کشور است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه ژاپن کشوری است که در تولید قطعات الکترونیک بالاترین شاخص‌های جهانی را دارد و شرکت‌های این کشور به پشتوانه ژاپنی بودن، می‌توانند در بازار و در بالاترین سطح رقابت کنند؛ این عامل سبب شده که دیگر محصولات ژاپنی نیز فرصت بیشتری برای تثبیت خود در بازار داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند در بسیاری از بخش‌ها و نه همه حوزه‌ها به این جایگاه برتر برسد، خاطرنشان کرد: ایران کشوری با ظرفیت فراوان در حوزه انرژی است و می‌تواند در این بخش بسیار مهم و استراتژیک برای همه کشورهای دنیا، به مزیتی منحصربفرد تبدیل شود. این مهم نه تنها سهم ایران در بازار جهانی را افزایش می‌دهد بلکه فرصت مغتنمی برای دیگر محصولات ایرانی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر به جهت محدودیت و تحریم‌های اقتصادی، منابع مربوط به توسعه صادرات روز به روز با محدودیت‌های بیشتری مواجه می‌شود و این مسئله، انتظار برای جهش صادراتی را به محاق برده است.

حلاج یوسف زادگان در انتها تاکید کرد: در حال حاضر کشور ما از مزیت‌های بومی و محصولات و همچنین بازارهای خوبی در اطراف خود برخوردار است که عمده تمرکز آن هم بیشتر بر حوزه‌های صنعت و غذاست، بنابراین لازم است بازارهای جدید و محصولات جدید تولید شود تا بتوانیم به توسعه صادراتی مدنظر، دست پیدا کنیم.

کد خبر 50648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =