بهره گیری از نظرات متخصصان حوزه بازار با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور را خواستار شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به سهم زیاد تجار و صادرکنندگان در رشد اقتصادی کشور از دولت سیزدهم خواست با ایجاد ارتباط منطقی، مستمر و مداوم با فعالان واقعی بازار و نظرخواهی از آنان در سیاست‌گذاری‌ها، ضمن احترام به فعالان این حوزه، زمینه بهره گیری از نظرات متخصصان این بخش را در تدوین سیاست های مناسب اقتصادی فراهم کند.

رضا پدیدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی دولت، عدم دخالت دولت ها از بازار اقتصادی را راز موفقیت و توسعه یافتگی مالی کشورهای پیشرفته دانست و افزود: تداوم رفتارهای اقتصاد دولتی ایران که از سیاست بسته اقتصادی ناشی می شود، به تدریج بازار صادراتی کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و عملاً آن را به چند کشور محدود با ارزش پایین تبدیل کرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: باید دانست با توجه به رقابت سنگین و بی‌رحمانه در فضای بازار جهانی، اگر رویکردهای موجود اصلاح نشود، خیلی زود همین بازار و همین میزان سهم از بازار جهانی را نیز از دست خواهیم داد و این یعنی کشور برای تامین ارز لازم برای واردات کالای مورد نیاز خود، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد که برای رفع آنها شاید مجبور باشد منابع و پتانسیل های متنوع معدنی و طبیعی خود را با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی، به صورت خام به فروش برساند.

پدیدار بیان کرد: در روند سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور، تنها بخشی که هیچ تاثیری ندارد، بخش خصوصی و فعالان واقعی بازار هستند. این افراد در واقع مجبور هستند به فراخور تصمیمات و سیاست‌های اجرایی، خود را با برنامه‌های ناهمگن اقتصادی دولت وفق دهند که این امر بخش زیادی از انرژی و توان بازرگانان و تولیدکنندگان را بتدریج تحلیل می برد.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، دولت با پرهیز از تصدی‌گری در امور اجرایی و یا بنگاه‌داری، تنها به عنوان یک نهاد واسطه و پل ارتباطی تسهیلگر بین بازار و تولیدکنندگان و بازرگانان عمل می‌کند بدون آنکه نظر خود را به بازار مالی تحمیل کند.

وی گفت: در واقع، دولت اجازه می‌دهد خود فعالان بازار برای بازار تصمیم بگیرند که این رفتار، حاکی از احترام دولت برای بخش خصوصی است. از سوی دیگر، در سیاست‌گذاری‌ها نیز عموماً از نظرات افراد متخصص که تجربه عملیاتی و میدانی دارند، بهره می‌برد و ارتباط منطقی و بی‌تعارف و البته مستمر و مداوم خود را با صنعتگران، تولیدکنندگان و بخش‌های مالی و تجاری حفظ می‌کند.

وی بخشی از مزیت‌های فراوان صادراتی کشور را برشمرد و افزود: ویژگی های متعددی برای توسعه صادرات کشور نظیر دسترسی به آب‌های گرم جنوب و کشورهای شمال، نیروی کار و انرژی ارزان وجود دارد که با بهره‌گیری از این موارد می‌توانیم قیمت تمام‌ شده محصول را پایین‌تر بیاوریم و برای خود مزیت رقابتی جهانی ایجاد کنیم.

پدیدار در پایان تاکید کرد: هرچند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا برای ما مشکلاتی ایجاد کرده اما صادرکنندگان ما نشان دادند که می‌توانند مسیرهای جایگزین را پیدا کرده و مشکلات را رفع کنند، بنابراین باید به صادرات توجه ویژه‌ای داشته و فرایند آن را تسریع و تسهیل کنیم.

کد خبر 50820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =