صادرات کالاهای غیرنفتی از مازندران ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که صادرات کالاهای غیرنفتی از این استان از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نتیجه حمایت از تولید داخلی و صادرات محور شدن بیشتر کالاهای تولیدی استان بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدمجتبی رضوی روز پنجشنبه ارزش کالاهای غیرنفتی صادر شده از استان را تا پایان بهمن ماه امسال ۲۵۳ میلیون دلار اعلام کرد و افزود که پارسال در این دوره زمانی ۱۵۸ میلیون دلار انواع کالا از استان صادر شده بود.

وی گفت که در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی مازندران امسال ۶۰ درصد بیشتر از پارسال بوده در حالی که به لحاظ وزنی میزان افزایش ۵۴ درصد بود.

رضوی با اعلام اینکه امسال بیش از ۸۶۰ تن کالای غیرنفتی از مازندران صادر شد، از فرآورده‌های لبنی، سیمان، مواد معدنی، مواد پلاستیکی، چوب و اشیای چوبی، فلزات معمولی و مصنوعات، اجزا و قطعات خودرو، فرآورده‌های گوشتی، گل و گیاه، کیوی، مرکبات و آب میوه و پوره به عنوان مهم ترین کالاهای غیرنفتی صادر شده از مازندران یاد کرد.

وی بیشترین میزان صادرات استا از لحاظ  وزن را با ۴۶۱ هزار و ۵۰۴ تن مربوط به سیمان و ارزشمندترین کالای صادر شده را هم با بیش از ۷۱ میلیون دلار مربوط به فرآورده های نفتی اعلام کرد.

رضوی از عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند به عنوان مقصد کالاهای غیرنفتی صادراتی مازندران نام برد و گفت که بیشترین میزان کالاهای صادراتی از مازندران به روسیه با ۲۷۲ هزارو ۵۲۹ تن کالا و به ارزش ۴۷ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۱۶ دلار بود و پس از آن هم قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس قرار دارند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران از متعادل سازی تراز تجاری استان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: امسال در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۳۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۷۸۱ دلار از خارج کشور وارد مازندران شد که به لحاظ وزنی هشت و از نظر ارزش نیز ۳۸ درصد در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

رضوی با اعلام اینکه پارسال ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۹۳ میلیون دلار وارد مازندران شده بود، توضیح داد: مقایسه میزان افزایش صادرات نسبت به واردات در سال جاری نشان می دهد که حرکت استان در جهت متعادل سازی تراز تجاری است.

وی از جو و ذرت دامی، گندم، روغن حیوانی و نباتی، چوب، دانه‌های روغنی و محصولات شیمیایی به عنوان کالاهای وارداتی نام برد و افزود: در مقایسه با سایر کالاها، جوی دامی با بیش از یک میلیون تن و به ارزش بیش از ۳۰۹ میلیون دلار بیشترین میزان کالاهای واردتی را به خود اختصاص داده است.

رییس خانه صنعت ، معدن و تج ارت مازندران همچنین گفت که از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۶۳ کارت بازرگانی صادر و ۴۶۲ کارت نیز تمدید شده است.

وی یکی از مشکلات تولید کنندگان مازندران را تملیک واحدها از سوی بانک ها برشمرد و توضیح داد: مازندران به لحاظ تملیک واحدهای تولیدی و صنعتی از سوی بانک‌ها رتبه نخست کشور را در اختیار داشت.

رضوی افزود: از ۶۰ واحد تولیدی مازندران که در تملک بانک ها قرار داشتند، اکنون تنها حدود ۲۰ واحد تعیین تکلیف نشده اند و در چند ماه گذشته هیچ املاک تملیکی به بانک ها اضافه نشده است.

کد خبر 51018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =