بازار گیاهان دارویی نیازمند برندسازی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به تنوع بالای گیاهان دارویی در ایران و علاقه بسیاری از تجار به صادرات این محصولات، تاکید کرد که البته موفقیت در بازار جهانی این گیاهان پیش از هر اقدامی، نیاز به برندسازی برای محصولات صادراتی دارد در غیر این صورت قادر به حضور مستمر در این بازار پرمنفعت نخواهیم بود.

امیرمسعود فاتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات گیاهان دارویی بلحاظ نقش زیاد آن در افزایش درآمدهای ارزی و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور، گفت: امروزه بنابه دلایل مختلف، مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی بازار پر ارزشی را در جهان پیدا کرده تا جایی که برخی از کشورهای در حال توسعه، بخشی از توان تمرکز صادراتی خود را روی این حوزه متمرکز کرده‌اند.

وی افزود: ایران به عنوان کشوری با جغرافیای خاص، بهشت محصولات دارویی و گیاهان دارویی است و بسیاری از اقلام قابل کشت و یا کشت شده در ایران، منحصربفرد هستند و در هیچ نقطه دیگری از جهان قابلیت کشت آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: این مزیت فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فراهم کرده تا بتوانند ضمن برنامه‌ریزی دقیق و صدالبته به صورت هدفمند، حضور گسترده در بازار جهانی این محصولات را جدی‌تر دنبال کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم برندسازی، این مهم را یکی از اقدامات اساسی برای تحقق اهداف کشور در بخش صادرات دانست و با تاکید بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود در این راه، بیان کرد: هر محصولی برای رونق در بازار جهانی نیاز به برند مختص خود دارد که البته این امر به دلیل وجود رقبای خارجی، همواره کاری دشوار بوده اما خاصه در محصولات مربوط به گیاهان دارویی با توجه به سطح زیرکشت و تنوع محصولات با کیفیت و همچنین نیروی انسانی متخصص کشور، نشدنی نیست.

فاتحی یکی از چالش‌های مهم در این حوزه را مربوط به نبود بسته‌بندی مناسب دانست و تصریح کرد: خرید محصولات دارویی و گیاهان دارویی با نمای بصری کالا ارتباط مستقیم دارد و هرچه بسته‌بندی مناسب‌تر باشد، نظر خریدار نیز بیشتر جلب می‌شود.

وی خلاء برندسازی را یکی از مشکلات ضربه‌زننده به صادرات دانست و گفت: بخشی از تولیدات کشور از نظر کیفی وضعیت خوبی دارند، اما به لحاظ عدم برندسازی گم و ناآشنا باقی مانده و این درحالی است که گاهی اوقات محصولات ایرانی به نام دیگر کشورها صادر می‌شوند.

فاتحی در پایان تاکید کرد: به دلیل خلاء برندسازی است که بسیاری از محصولات کشور به صورت عمده و فله‌ای و با کمترین قیمت ممکن صادر می‌شود و با نام تجاری و نشان کشورهای دیگر در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد که این یعنی تنها به دلیل فقدان برند و بسته‌بندی نامناسب، نتیجه زحمت تولیدکننده و صادرکننده ایرانی را یک تاجر خارجی باید درو کند، پس برای مقابله با این نارسایی باید راهکارهای درست در این خصوص اتخاذ شده و به مرحله اجرا برسد.

کد خبر 51076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =