تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم چطور شتاب گرفت؟

یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور، توسعه تجارت با همسایگان بود که سبب افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ شد و درآمدهای ارزی را تقویت کرد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، از ابتدای شروع به کار دولت آیت‌الله رئیسی و اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه تعامل با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان و دیپلماسی متوازن، شاهد یک رونق نسبی در حوزه تجارت خارجی بوده‌ایم.

سخنگوی گمرک درباره آمار تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم گفت: از اول شهریور تا اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰،  نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹،  با وجود کاهش ۲ درصدی در وزن، رشد ۲۲ درصدی در ارزش را تجربه کرده‌ایم.

«سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد و ۴۵ میلیون و ۴۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار صادر شده است.

وی افزود: از اول شهریورماه تا اول بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰،  ۱۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار واردات انجام شده و ۵۴ میلیون و ۹۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار کالا صادر شده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می‌دهد از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا اول بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰،  نسبت به ۵ ماه نخست سال، ۴۰ درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش رشد واردات را تجربه کردیم و ۲۱ درصد در وزن و ۱۹ درصد ارزش صادرات افزایش داشتیم.

وی تصریح کرد: در همین مدت نسبت به سال ۹۹ در زمینه واردات ۳۴ درصد در وزن و ۴۶ درصد در ارزش افزایش را شاهد بودیم و در زمینه صادرات نیز شاهد کاهش ۲ درصدی در وزن و افزایش ۲۲ درصدی در ارزش هستیم.

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای شهریورماه تا اول بهمن‌ماه سال ۹۹ میزان واردات به ۱۴ میلیون و ۴۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار و صادرات به ۵۶ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار به ارزش ۱۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسیده بود.

در ۱۰ ماهه نخست ۱۴۰۰،  بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا به ارزش ۳۸ میلیارد دلار صادرات و ۳۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

حجم تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است.

ارزش صادرات حدود ۴۵ میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ از ۴۷ میلیارد دلار نیز فراتر رفته باشد.

باوجود تحریم‌ها و موانعی که دشمنان بر سر تبادلات مالی ایجاد کرده‌اند، اما ۷۳ درصد از کل ارز حاصل از صادرات به روش‌های مختلف به کشور بازگردانده شده است.

از ابتدای دولت ۶ مرکز تجاری، در کشورهای ترکیه، ارمنستان، امارات، پاکستان، سوریه و چین ایجادشده و راه‌اندازی مراکز تجاری،  در برخی کشورهای دیگر نیز در دستور کار است

با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور، مواد اولیه بخش تولید و کالاهای اساسی است، رشد واردات نشانه رونق تولید در کشور است، نه افزایش بخش مصرفی.

توجه به توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای منطقه دلیل رشد تجارت خارجی ایران در دولت سیزدهم است در حالی که در دولت قبل صرفا به توسعه با کشورهای اروپایی اولویت داده شد آن هم در شرایطی که صادرات ایران به اروپا کمتر از یک میلیارددلار بود!

تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم چطور شتاب گرفت؟

کد خبر 51501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =