نرخ مصوب فروش خرما در بازار رعایت نمی‌شود

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه بازار نرخ مصوب فروش خرما را رعایت نمی‌کند، گفت: بر اساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید خرما را با سود ۱۲ درصد بفروشند اما معمولا با ۵۰ درصد افزایش می‌فروشند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، رشید فرخی در پاسخ به این سؤال که دلیل گران شدن خرما با ورود به ماه مبارک رمضان چیست، گفت: مشکلی در عرضه این محصول پرتقاضا در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و هر میزان تقاضا وجود داشته باشد، می‌توانیم تامین کنیم.

وی افزود: امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید شده که تمام نیاز کشور را به راحتی تامین می‌کند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران به این نکته هم اشاره کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعقد شده، این فروشگاه‌ها مجازند ۱۲ درصد روی قیمت خرما بکشند، اما معمولا رعایت نمی‌کنند و با سود ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌فروشند.

فرخی اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلو رطب مضافتی درب سردخانه ۴۰ هزار تومان و خرمای کبکاب کیلویی ۲۰ هزار تومان است و با شرایط فعلی گرانی نهاده‌ها و نرخ تورم این قیمت بالایی نیست، اما زمانی که این گونه محصولات به بازار می‌رسد، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم که در این باره باید مسئولان نظارتی نظر بدهند و اقدام کنند.

به گفته این مسئول دو نوع خرمای مضافتی و کبکاب نیاز غالب مردم در ماه مبارک رمضان است که قیمت‌های بالایی در مبدأ تولید ندارند. آنچه که به عنوان قیمت‌های سرسام آور کیلویی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان گفته می‌شود، خرمای پیارم است که معمولا عده‌ای خاص از آن استفاده می‌کنند و معمولا نیاز مردم در ماه رمضان محسوب نمی شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه تولید خرما عمدتا در ۶ استان فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، ‌ کرمان و سیستان و بلوچستان است، گفت: سردخانه‌های این استان‌ها پر است و از آنجا به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی توضیح داد که برخی افراد خرما را با قیمت‌های کیلویی ۴۰ هزار تومان برای خرمای مضافتی و ۲۰ هزار تومان برای کبکاب از سردخانه‌ها خریداری می‌کنند و پس از محاسبه هزینه حمل به فروشگاه‌ها می‌فروشند و آنها باید ۱۲ درصد روی این قیمت بکشند، اما در عمل این نرخ مصوب رعایت نمی‌شود.

کد خبر 51672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =