رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا در جامعه است

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور گفت: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی است و افزایش مصرف در ماه مبارک رمضان توجه‌ها را بیشتر به سمت آن جلب کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، عنایت‌الله وکیلی‌پور روز چهارشنبه افزود: خرما دارای انواع مختلفی است و ۲ نوع خرمای با تولید کم و با کیفیت شامل خرمای پیارم و مجول وجود دارد که قیمت آن‌ها بالاست.

وی ادامه داد: این خرماها در عرصه جهانی هم شناخته شده بوده و در زمان فصل برداشت بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند و به  فروش می‌رسند که در ماه مبارک رمضان چندان مصرف عام ندارند.

تولید کننده خرما اضافه کرد: مضافتی بیشتر در ماه مبارک رمضان به مصرف می‌رسد که در شهرستان‌های بم، جیرفت استان کرمان و شمال هرمزگان تولید می‌شوند و طرفدارهای بسیاری دارند.

وکیلی‌پور گفت: میزان تولید خرمای مضافتی در سال ۳۵۰ هزار تن، مجموع تولید سالانه پیارم ۲۰ هزار تن و میزان تولید مجول در کشور شاید به ۲۰۰ تن هم نرسد، بنابراین اگر از مضافتی استقبال می‌شود تولید بالایی هم دارد.خرمای کبکاب بوشهر را هم داریم که رشد قیمتی چندانی نداشته است.

هزینه‌های تولید محصول‌های کشاورزی بالا رفته است

وی ادامه داد: بالا رفتن هزینه‌های تولید برای باغ‌دار و کشاورز را هم باید در نظر گرفت،‌ چنانچه کارگر تا سه سال قبل در ماه مبارک رمضان ۳۰ میلیون ریال برای یک ماه کار دستمزد می‌گرفت اکنون ۶۰ تا ۸۰ میلیون ریال دستمزد می‌گیرد.

وکیلی‌پور اضافه کرد: هر نخلستان و باغی حداقل هفت تا ۱۰ کارگر دارد که اگر ماهانه به هر کدام ۷۰ میلیون ریال دستمزد در ماه پرداخت می‌شود یعنی به عبارتی تولید کننده بایستی ماهانه ۷۰۰ میلیون ریال دستمزد بپردازد در صورتی که سه سال قبل ماهانه ۳۰۰ میلیون ریال به عنوان دستمزد کارگری می‌پرداخت.

به گفته وی، مساله دیگر افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند سم، کود و ادوات کشاورزی مانند تراکتور است که این کار توسط دولت انجام شده و هزینه را بالا برده و چند برابر شده است.

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور تصریح کرد:‌ بایستی افزایش نرخ تورم را هم در جامعه حساب کرد، آیا تولید کننده بخشی از بدنه جامعه نبوده و نباید برای خانواده‌اش وسایل آسایش و رفاه را فراهم کند، یخچال و وسایل سرمایشی یا گرمایشی، اجاق گاز و سایر لوازم اساسی منزل را که قیمتی چند برابر در این سال‌ها داشته‌اند تهیه کند.

کمترین تورم را نرخ خرما داشته است

وکیلی‌پور گفت: کمترین نرخ تورم و افزایش قیمتی را با وجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته خرما داشته است به عنوان مثال نرخ خرمای مضافتی در پنج سال قبل کیلویی ۱۵۰ هزار ریال بود که امسال به ۳۵۰ هزار ریال رسید.

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور افزود:‌ این درحالی است که هزینه‌های تولید پنج تا ۶ برابر شده و هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش چشمگیری یافته اما قیمت خرما در طول پنج سال تنها ۲ و نیم برابر بیشتر شده است.

نظارتی بر محصول‌های وارداتی وجود ندارد

وی ادامه داد:‌ این شرایط در تمام بخش کشاورزی حاکم است و کشاورزان همیشه درحال زیان دیدن هستند،‌به عبارتی تمام محصول‌های کشاورزی تولید داخل مظلوم واقع شده‌اند و از سوی دیگر نظارتی بر نرخ‌های محصول‌های وارداتی اعمال نمی‌شود و به قیمت بالا و دلخواه وارد کننده فروخته می‌شوند.

وی گفت:‌ حتی نرخ محصول‌های تولید شده توسط دولت هم در این سال‌ها افزایش یافته است و دولت تنها بر بخش خصوصی و تولید کننده غیردولتی نظارت شدید اعمال می‌کند.

تولیدکننده خرما یادآور شد:‌ قیمت خودرو یک نمونه بارز و آشکار در پیش چشم همه است که دولت نه تنها جلوی افزایش آن را نمی‌گیرد بلکه برای بالاتر رفتن قیمت همراهی هم می‌کند.

جوانان از کار در بخش کشاورزی و تولید رویگردان شده‌اند

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور تصریح کرد:‌ کشاورزان در کشور مظلوم واقع شده‌اند و همین امر موجب شده جوانان از کار در این بخش و تولید محصول‌های کشاورزی رویگردان شوند.

وکیلی‌پور افزود: همین اکنون از پسر خودم و دیگر جوانان بپرسید حاضر به تولید محصول کشاورزی هستید؟ پاسخ می‌دهند این کار ارزشی ندارد و فعالیت در آن نه تنها بی‌فایده بوده بلکه ضرر و زیان هم  دارد.

وی ادامه داد:‌ این ناشی از آن است که کشاورز و تولید کننده مظلوم واقع شده و نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه دستش هم زیر ساطور قانون‌هایی است که فوری تصویب می‌شوند و اثر سو بر روی تولید و محصول‌های کشاورزی می‌گذارد.

وی مثال زد:‌ دولت ۲ سال قبل صادرات خرما در ماه مبارک رمضان را ممنوع کرد و عربستان تمام بازارهای صادراتی ایران را گرفت و در نتیجه آن اقدام بازارهای صادراتی را از دست دادیم، همین باعث شده دولت امسال صادرات خرما را ممنوع نکند.

سطح معیشت کشاورزان هر سال کاهش می‌یابد

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور گفت:‌ چنانچه بخواهیم واقع‌بینانه به مساله بنگریم قیمت خرمای مضافتی در شرایط کنونی و با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها در پنج سال گذشته، بایستی کیلویی بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال باشد، اما اکنون خرما کیلویی ۴۰۰ هزار ریال از سردخانه‌ها بار زده می‌شود و برای فروش به تهران می‌برند.

وکیلی‌پور تصریح کرد:‌ این شرایط و قیمت باعث شده سطح زندگی و معیشت کشاورزان هر سال پایین و پایین‌تر آید، بالاخره کشاورز هم باید مانند سایر اقشار جامعه از سطح زندگی و معیشت مناسبی برخوردار باشد یا خیر، آیا اهل خانه و خانواده کشاورز بیمار نمی‌شوند، اگر بیمار شدند آیا باید بتواند هزینه‌های دارو و درمان آن‌ها را تأمین کند، آیا قصد و نیت دولت و سیاستگذاران زدن بر سر تولید کننده است.

بازتاب این شرایط فراری شدن جوانان از بخش کشاورزی است

این تولید کننده خرما یادآور شد:‌ همانگونه که بیان شد بازتاب شرایطی که برای بخش کشاورزی ایجاد کرده‌اند فراری شدن جوانان از این بخش است، جوان با خود حساب و کتاب می‌کند و می‌بیند ورود به این بخش جز زیان چیز دیگری ندارد.

رییس کمیته تولید انجمن خرمای کشور گفت: کشاورز به‌خصوص در منطقه جنوب کشور و استان‌هایی مانند هرمزگان محصول را بایستی در دمای طاقت فرسای ۵۰ درجه سانتیگراد و بالاتر که برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل است و با هزار مشکل و دردسرهایی که بر سر راهش ایجاد می‌کنند تولید کند.

وکیلی‌پور ادامه اضافه کرد:‌ سپس هم باید محصول را در سردخانه نگهداری و هزار مساله را حل کند اما در زمان فروش دولت اجازه نمی‌دهد حداقل با نرخ تمام شده بفروش برساند و باید با ضرر و نرخ ارزان‌تر از بهای تولید بفروشد.

وی در خصوص هزینه‌های تولید مثال زد: چنانچه قیمت تراکتوری تا پنج سال قبل ۵۵۰ میلیون ریال بود اکنون قیمت به هشت تا ۱۰ میلیارد ریال رسیده،‌ گاوآهن تراکتور هم از ۵۰ میلیون ریال به ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یافته، نرخ کود هم از ۸۰۰ هزار ریال به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسیده است.

دبیر کمیته تولید انجمن خرمای کشور گفت: دولت بایستی سیاست‌های خود را از حمایت از وارد کننده به حمایت از تولید و تولید کننده تغییر دهد، اما هنوز درحال حمایت از واردکنندگان است.

هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور را دارد.

۵۵ نوع خرما در این استان تولید می‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد ماه آغاز می‌شود و با برداشت پیارم پایان می‌یابد.

کد خبر 51760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =