راهی جز کشاورزی مبتنی بر فناوری برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی نداریم

وزیر جهادکشاورزی گفت: برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی، راهی جز این نداریم که در حوزه کشاورزی سراغ دانش و فناوری برویم.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد در نشست فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان با حضور اعضای فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس و سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران افزود: شعار امسال فرمانی است که مربوط به وزارتخانه خاص و بخش خاصی نیست و مربوط به همه است.  امسال رهبری در صحبت‌هایشان و در مثال‌هایشان از کشاورزی سخن گفتند، به همین دلیل امسال برای خود وظیفه خاصی را قائل هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جهاد کشاورزی در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده از دیگر حوزه‌ها متفاوت عمل کرده، از همین رو باید کار  یژه‌ای را انجام دهیم. بنابراین امسال آیین‌نامه نوزده بندی را به دولت ارسال و با کمک معاون علمی فناوری ریاست جمهوری بخشی از مشکلات عرصه دانش بنیان را مثل بیمه در این آیین نامه حل کردیم. بخش هایی که تقریباً دغدغه شرکت‌های دانش بنیان بوده است در این آیین نامه آورده ایم.

ساداتی نژاد گفت: هیچ راهی در کشاورزی برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی نداریم، بنابراین باید سراغ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی برویم. وضعیت امروز زعفران کشور به دلیل عدم نفوذ دانش و فناوری است. اگر قرار است کشاورزی کشور تجاری و اقتصادی شود راهی غیر از این نداریم که از دانش و فناوری روز استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به فرمان و شعار امسال رهبر معظم انقلاب (سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین)  باید با سرعت این مسیر را طی کنیم. تلاش ما این است سازمان تات (تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) را که در آیین نامه هم تصویب کردیم به سمتی ببریم که با مفهوم پارک علم و فناوری تعریف شود و این فضا از تحقیقات و مقاله به سمت مباحث کاربردی و عمل برده شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر همین اساس آنجا ما فرصت مطالعاتی مزرعه تعریف کردیم تا اساتید ما بروند در مزرعه کنار کشاورز باشند چرا که تحقیقات را دانشگاه‌ها انجام می‌دهند. بنابراین ما به یک رابط نیاز داریم که میان دانشگاه و مزرعه مدام تردد کند. بنابراین سازمان تحقیقات ما باید این مأموریت را به عهده بگیرد.

ساداتی نژاد خطاب به فعالان اقتصادی گفت: درخواست می‌کنم در این بخش به جهاد کشاورزی کمک کنید زیرا بطور قطع برای عبور از شرایط کنونی و برای رسیدن به بهره‌وری و کاهش ضایعات نیاز به کمک شما داریم.

وی تاکید: در شرایطی که با بحران آب روبرو هستیم راهی غیر از اینکه حوزه‌های فناوری را به کشاورزی وارد کنیم نداریم درخواست ما این است که شرکت‌های علم و فناوری به ما کمک کنید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد آمادگی داد که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را بخرد و آمادگی دارد که محصولات آنها را که مورد نیاز  بخش کشاورزی است پیش خرید کند.

ساداتی نژاد گفت: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان گلایه داشتند که بخشهایی از وزارت جهاد با ما رقابت می‌کنند. باید بگویم  به هیچ عنوان جهاد کشاورزی با شرکت‌های دانش بنیان رقابت نخواهد کرد و بازار را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار و نقش خود را به عنوان حمایت کننده ایفا می‌کنیم.

وی گفت: در این آیین‌نامه ۲۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در سال ۱۴۰۱ در کشاورزی مشغول هستند و ۱۰ درصد کل فروش مربوط به شرکت‌های دانش بنیان است.

کد خبر 51965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =