اخذ عوارض صادرات، راهکار جلوگیری از افزایش قیمت ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اخذ عوارض از صادرات، یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تنظیم بازار داخلی است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، رضا تقی پور در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به گران شدن انواع میلگرد از کیلویی ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۹۸ به کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰ تومان در مرداد ۹۹، علت اصلی گرانی میلگرد را تاثیر عمومی اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: فاصله بین قیمت محصولات فولادی از درب کارخانه تا مصرف کننده، سالانه چیزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه ۹۹ با ارائه طرحی، دولت را موظف به کنترل بازار داخلی با استفاده از ابزارهای کنترلی کرد که متاسفانه این طرح اجرایی نشد.

این نماینده مجلس گفت: در این طرح دولت موظف بود ابتدا همه محصولات را در بازار بورس وارد و در صورت وجود مازاد نیاز داخلی، وزارت صمت و بورس گواهی صادرات را صادر کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید داخلی محصولات فولادی ۲ برابر نیاز کشور است، افزود: سالانه بیش از ۳۱ میلیون تن انواع این محصولات در کشور تولید می‌شود در حالیکه نیاز داخل چیزی حدود ۱۶ میلیون تن است.

تقی پور گفت: متاسفانه، چون دولت سیاست مشخصی برای تنظیم صادرات و بازار داخلی و خارجی ندارد، صادرات بی رویه باعث افزایش قیمت در بازار داخلی می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: مجلس با صادرات غیر نفتی از جمله محصولات فولادی به شرط تامین نیاز و تنظیم بازار داخلی موافق است.

وی اخذ عوارض از صادرات را راهکار پیشگیری از افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: با تصویب دولت، فرایند اخذ عوارض پلکانی از صادرات آغاز شده است.

کد خبر 52012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =