۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
قزاقستان صادرات غله را محدود کرد

وزیر کشاورزی قزاقستان فرمانی را برای اعمال محدودیت صادرات گندم و آرد این کشور امضا کرده که حداقل تا اواسط خرداد ماه سال جاری معتبر خواهد بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، براساس این دستور صادرات گندم و آرد قزاقستان در حجم سهمیه مصوب انجام می شود. برهمین اساس متقاضیانی که ۱۰ درصد از حجم اعلام شده برای صادرات را با قیمت قطعی به فروش رسانده اند مجاز به توزیع سهمیه صادراتی گندم خواهند بود.

تا قبل از دستور محدودیت صادرات غلات از روسیه، کارخانه های آرد و گندم قزاقستان محصولات غله ارزان قیمت را از روسیه می خریدند و گندم گران قیمت خود را به کشورهای دیگر صادر می کردند.

برخی رسانه های محلی اعلام کرده اند که کارخانه های آرد  تقریباً در تمام قزاقستان طی روزهای اخیر، به ویژه در مناطق هم مرز با روسیه  تعطیل شده اند.

قزاقستان با کمبود آرد مواجه می شود؟

اتحادیه فرآورندگان غلات قزاقستان  اعلام کرده است که ذخایر تولیدکننندگان آرد این کشور "حدود یک هفته و نیم دیگر" باقی خواهد ماند و سپس مجبور خواهند شد کارخانه های خود را ببندند.

به گفته این اتحادیه، قیمت هر تن گندم در قزاقستان به ۱۶۰ هزار تنگه (حدود ۳۶۰ دلار) رسیده است.

این منبع افزود که برخی از آسیاب ها در قزاقستان فعالیت خود را متوقف کرده اند. به ویژه، در کاراگاندا، ۱۵ آسیاب از ۳۶ آسیاب فعال هستند و بیشتر آسیاب ها در پاولودار و آلماتی تعطیل شده اند.

وزارت کشاورزی قزاقستان می گوید که ذخایر غلات کافی دارد و کمبود آرد کشور را تهدید نمی کند.

آیدربیک ساپاروف، معاون وزیر کشاورزی قزاقستان گفت: «خبرهای متعددی در مورد تعطیلی کارخانه های آرد منتشر شده است اما در این مورد هیچ کمبودی وجود ندارد و کشور به اندازه کافی گندم دارد.»

به گفته وزارت کشاورزی قزاقستان، «۶.۴ میلیون تن گندم تا ۱ آوریل ( ۱۲ فروردین)   در این کشور ذخیره شده است که هم برای بازار داخلی و هم برای صادرات به سایر کشورهای همسایه کافی است». مقامات همچنین تولیدکنندگان آرد را به دلیل نگهداری این محصول برای فروش در خارج از کشور به منظور کسب سود بیشتر مقصر می دانند. به همین دلیل صادرات گندم از قزاقستان محدود شده است.

این در حالی است که صاحبان کارخانه های آرد و گندم می گویند بدون محصول مانده اند. اتحادیه غله کاران نیز معتقد است که صادرات غلات باید به طور کامل ممنوع شود.

آنها همچنین توصیه می کنند که وزارت کشاورزی قزاقستان میزان گندم ذخیره شده را ارزیابی و تعیین کند. به گفته آنها، داده های ارائه شده در مورد ۶.۴ میلیون تن گندم ممکن است نادرست باشد.

وزارت کشاورزی قزاقستان تاکید کرده است که قیمت نان در این کشور افزایش نخواهد یافت و دولت  ضمن پرداخت یارانه  به کاهش قیمت ها کمک خواهد کرد.

با این حال، محدودیت در صادرات آرد گندم برای کشورهای همسایه که به آرد قزاقستان وابسته هستند، تأثیر شدیدی خواهد داشت. تاجیکستان یکی از خریداران اصلی آرد گندم قزاقستان است.

قزاقستان یکی از کشورهای مهم در تولید و صادرات غلات به جهان است.

کد خبر 52115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =