دولت می‌خواهد نفع ارز ۴۲۰۰ تومانی به خود مردم برسد

کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم می‌خواهد با تغییر رویه و اصلاح سیاست، ارز ترجیحی را در انتهای فرآیند و به خود مردم اختصاص دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، «حمید حاج اسماعیلی» روز یکشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: دولت سابق ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاها در مبدأ اختصاص می‌داد، اکنون دولت سیزدهم با تغییر رویه و اصلاح، قصد دارد ارز ترجیحی را در انتهای فرایند و با تزریق سوبسیدها به خود مردم اختصاص دهد.

وی افزود: نیاز است تا دولت با نظارت بیشتر، قیمت‌ها را کنترل کند تا شاهد روند کاهش نرخ تورم باشیم، این در حالی است که در دولت‌های سابق تورم و افزایش تصاعدی نقدینگی رخ داد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید روش‌های بینابین را در حمایت از کالاهای اساسی مردم دنبال کند، گفت: تورم ۵۰ ساله را در ایران داریم که قبل از انقلاب ایجاد شد و بعد از انقلاب نیز برای مهار تورم، کارهای ساختاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: این تورم‌ها ناشی از ساختارهای اقتصادی و وابستگی به درآمدهای نفتی بود که در این زمینه باید به سمت فعالیت مولد و پرهیز از خام‌فروشی حرکت کنیم.

حاج اسماعیلی با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم در اقتصاد گفت: ما مشکلات وابستگی به ارز داریم که نوسان ارز و بی‌ثباتی می‌تواند مشکلات تورمی را ایجاد کند و پول ملی را بی‌ارزش و قیمت کالاهای اولیه را افزایش دهد.

وی بیان داشت: یکی از این ساختارهای اقتصادی بخش بانکی است که بانک‌ها درصدد بودند تا با سوداگری و بنگاه‌داری به فکر سود بیشتر باشند که این امر منجر به خلق پول می‌شد. در چهار دهه گذشته شاهد خلق پول و به‌تبع ایجاد تورم از سوی بانک‌ها بوده‌ایم.

کارشناس بازار ابراز داشت: باید بانک‌ها اصلاح شوند و با کار تسهیل‌گری، سرمایه‌گذاری به سمت کارهای مولد سوق پیدا کند.

وی یکی دیگر از مشکلات اقتصاد را واسطه‌گری عنوان کرد و گفت: با عبور از واسطه‌گری، کارهای تولیدی منجر به توسعه کشور و تکنولوژی می‌شود.  

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: مدیریت هزینه‌ها یک‌بخشی از اقدامات دولت است که باید در این زمینه نظارت صورت بگیرد تا با سازوکارهای کارآمد و کار کارشناسی، نیازهای مردم تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه نباید افزایش یارانه نقدی با الگوگیری از سایر کشورها باشد، گفت: در کشورهایی که یارانه‌های نقدی بیشتری به مردم پرداخت می‌شود، به‌خاطر جمعیت کم و درآمد بیشتر است درحالی‌که در کشور ما هزینه‌ها زیاد و تناسبی با درآمدها نمی‌دهد ازاین‌رو این الگوها جواب نمی‌دهد.

این کارشناس افزود: دولت با ملاحظه اقتصادی باید به سمت افزایش قدرت خرید مردم باشد.

کد خبر 52584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =