رایزنان اقتصادی و سفارتخانه‌ها می توانند مقدمات توسعه صادرات را فراهم کنند

مشاور رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش مهم سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در گسترش مراودات بازرگانی با دیگر نقاط جهان، گفت: در شرایطی که کشور درگیر تحریم است، رایزنان اقتصادی می‌توانند بهترین ایده ها و راه‌های ممکن را برای خروج تجار و بازرگانان از بن‌بست‌های صادراتی و اقتصادی در بازارهای بین‌المللی ارایه کنند.

سیدمهرداد سیادت نسب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بخشی از توانایی ها و تجارب رایزنان اقتصادی را در گسترش مبادلات بازرگانی کشورهایشان برشمرد و تاکید کرد که البته بهره گیری از توانایی آنها مختص ایران و کشورهای تحریم‌شده نیست بلکه کشورهای توسعه یافته نیز از تخصص و توان آنها که ظرفیت بزرگی در بخش اقتصادی است به خوبی استفاده می‌کنند.

رایزن سابق بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: با یک ریل‌گذاری مشخص و هدف‌گذاری دقیق و آماری، باید سهم صادرات ایران در بازار جهانی تقویت شود، بنابراین با شناخت کافی از بازارهای هدف، می‌توان محصولات مازاد بر نیاز را با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق به دیگر کشورها صادر کرد.

وی افزود: در این راستا، نیازمند شناخت کافی بازارهای جدید در منطقه هستیم که با انجام مطالعات جامع بین‌المللی می‌توان سهم محصولات تولیدی را در بازارهای جدید صادراتی افزایش داد.

سیادت‌نسب تصریح کرد: رایزنان اقتصادی می‌توانند با راه‌اندازی و ایجاد کمیته‌های مشترک همکاری‌های بازرگانی صنعتی، بخش زیادی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنند. از سوی دیگر، انعقاد و یا حضور در پیمان‌های منطقه‌ای دو یا چند جانبه نیز راهکار دیگری است که می‌تواند سبب توسعه تجارت کشور شود.

مشاور رییس سازمان توسعه تجارت ایران، موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی را از مهمترین ابزارهای دیپلماسی تجاری دانست و گفت: راه های صادرات و واردات و به معنای عام تجارت جهانی بسته نیست و علیرغم همه مشکلات و مسائل موجود می‌توان با ابتکار و ایجاد راه‌های جدید و بهره‌مندی از تجارب متنوع و موفق این مسیر را به سلامت طی کرد.

سیادت‌نسب با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی و تجار در توسعه مراودات بازرگانی با دیگر کشورها، تصریح کرد: بازیگران اصلی تجارت باید با به شکل مطلوب از توانایی و نقش خود بهره گیری کنند و جدا از دولتی و یا خصوصی بودن، کارکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. این افراد می‌تواند در سایه تعاملات اقتصادی، مسیر مناسب را برای توسعه تجارت در سطوح بالاتر فراهم کنند.

رایزن سابق بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی در پایان تاکید کرد: برای توسعه روابط تجاری دو کشور استفاده از فضای مجازی و هوشمندسازی محصولات الکترونیک بسیار ضروری است.

کد خبر 52664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =