توسعه دیپلماسی اقتصادی، شرط تحقق استقلال اقتصادی است

یک کارشناس اقتصاد کلان درباره معنا و مفهوم استقلال اقتصادی از دید کارشناسان این حوزه، گفت: یعنی یک کشور بتواند با بهره گیری از پتانسیل ها و مزیت‌های بومی و تنش‌زدایی در روابط خارجی و صدالبته توسعه دیپلماسی اقتصادی نه تنها جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت نماید بلکه بتواند نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد جهان ایفا و بستر لازم را برای استقلال اقتصادی خود فراهم کند.

علی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش فراوان صادرات و اهمیت آن در رشد اقتصادی جوامع، افزود: موضوع صادرات به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع در همه حوزه‌ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است لذا اصلاح ساختار تولید و نظام‌مند کردن آن با هدف توسعه اساسی صادرات از جمله عناصر مهمی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان وتصمیم‌گیران قرار بگیرد. در همین راستا مشی نظام تولیدی ما باید توجه خاصی به تولید کالاهای رقابت‌پذیر و حمایت نهادینه و مستمر از این قبیل تولیدکنندگان داشته باشد.

وی بیان کرد: امروزه اقتصاد نه تنها به عنوان یک مسئله و چالش مالی و پولی که سبب بهبود معیشت مردم یک جامعه شود، بلکه به عنوان یک رکن محکم در استحکام و قوام همه بخش‌های اجتماع، نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارد، به طوریکه عملاً هیچ جامعه‌ای به توسعه‌یافتگی نمی‌رسد مادامی که به لحاظ اقتصادی نتواند استقلال شخصیتی خود را در جهان حفظ کند.

وی با اشاره به تعریف استقلال اقتصادی، ادامه داد: استقلال اقتصادی مطلقاً به معنای خودکفایی در همه بخش‌ها و تامین نیازهای داخلی با استفاده از تولیدات بومی نیست چون چنین چیزی در هیچ کجای جهان و در هیچ کشوری با هر سطحی از فناوری، دانش و حتی پهنه جغرافیایی امکان‌پذیر نیست چرا که وجود محدودیت در انرژی و ظرفیت‌های مختلف اعم از نیروی انسانی و داشته‌های سرزمینی و موهبت‌های ذاتی امری بدیهی است.

این کارشناس تصریح کرد: توسعه صادرات یک کشور نه تنها سبب ارتقا سهم آن از حجم تجارت جهانی و تقویت گردش ارزی آن در بازارهای بین‌المللی بلکه باعث حفظ امنیت سیاسی و افزایش قدرت آن در مناسبات بین‌المللی خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بدون شک با همکاری، هم‌اندیشی و اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی نسبت به یکدیگر، تحقق بسیاری از اهداف عالی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

کد خبر 52704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =