تخصیص ارز دو نرخی، اشتباه مهلک دولت‌های قبلی بوده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: با وجودی که دو نرخی کردن ارز یک اقدام غیرکارشناسی برای از بین بردن فقر مطلق و افزایش قدرت خرید مردم لااقل در تامین کالاهای اساسی بود اما همین موضوع به دلیل عدم بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان، به اشتباهی مهلک و خطرناک در اقتصاد تبدیل شد و تبعات نامطلوبی در این حوزه برای کشور بوجود آورد.

مریم قنبریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در طول دهه‌ها با مشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف مواجه بوده، افزود: این مشکلات به تدریج به چالش‌های حل‌نشده تبدیل شده اند و اکنون کار به جایی رسیده که دیگر نه می‌شود و نه می‌توان با یک نسخه، این اقتصاد بیمار را درمان و سالم نمود.

وی با بیان آنکه در حال حاضر اقتصاد ایران به انباری از مشکلات حل‌نشده تبدیل شده که رفع آنها به اقدامی جهادی و صدالبته تخصصی نیاز دارد، گفت: باید این را دانست که هر اقدام غیرتخصصی و غیرکارشناسانه‌ای می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد فرتوت و نحیف ایران وارد کند و همین رمق نیمه‌جان را از بین برده و کورسوی امید را نیز خاموش نماید.

وی اظهار داشت: نکته مهم اینکه مسئولان همیشه تلاش داشته‌اند با اقدامات غیرکارشناسانه، مسائل را حل کنند و همین عامل باعث بروز مسائل بسیار پیچیده‌تری شده که بهترین و ملموس‌ترین نمونه برای این ادعا موضوع ارز دولتی است.

قنبریان با تشریح برخی از تبعات نامطلوب دو نرخی کردن ارز بر بخش های مختلف بخصوص حوزه اقتصاد که از ابتدا کارشناسان و خبرگان بازار با آن مخالفت می کردند، گفت: متاسفانه این طرح با همه هشدارها و تذکرات اجرا شد و در نهایت همه دیدیم که این اقدام تا چه میزان پایه‌های اقتصاد ایران را تضعیف و قدرت آن را کاهش داد.

وی بیان کرد: حالا با گذشت چندین سال از آن اشتباه سهمناک و مهلک، روند نباید با اشتباه بزرگتری اصلاح شود. در واقع، هر اقدامی برای تک نرخی کردن ارز باید به تدریج و با شیب کُند انجام شود تا به معیشت اجتماعی و قدرت خرید عموم مردم آسیب نزند.

قنبریان در انتها تاکید کرد: دولت باید بداندکه رفع این چالش برعهده او و البته مجلس است و مردم نباید در این مسیر باز هم تقاص اشتباهات آنها را پس بدهند، بنابراین باید راهکارهای بهتری در این زمینه اتخاذ کنند تا به اقشار متوسط و ضعیف کشور بیش از این فشار وارد نشود.

کد خبر 53114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =