ارتقا صنعت بسته‌بندی گامی مهم در گسترش صادرات است

یک کارشناس مسائل مالی و اقتصادی، بسته‌بندی و رعایت استانداردهای لازم این بخش را یکی از عوامل مهم موفقیت در بخش صادرات دانست و گفت: این صنعت که ترکیبی از علم، هنر و فناوری است می تواند زمینه افزایش صادرات غیرنفتی کشور را بیش از پیش فراهم کند و سود این بخش را تا چند برابر افزایش دهد.

مهدی حسین‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: با وجودی که بسته بندی یکی از زیرمجموعه های بازاریابی است اما هنوز در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است، در حالی که پدیده ای مانند بسته بندی همیشه دارای دو ویژگی جاذبه فردی و اجتماعی است که می توان آن را نماینده رشد ساختارهای بازاری و تولید هر کشور دانست.

وی با اشاره به لزوم توجه به موضوع برندینگ، افزود: در دنیایی که صادرات بخش مهمی از درآمدهای یک کشور را تامین می‌کند و می‌توان آن را پایه و اساس رشد اقتصادی و توسعه‌یافتگی جوامع دانست، فقدان برندینگ بازی در زمین رقبا است.

وی بیان کرد: بسته بندی محصولات نقش برندینگ زیادی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای دیگر دارد. بسته‌بندی‌ها در عین اینکه باید استحکام کافی برای محافظت از کالا را داشته باشند، باید با زیبایی طراحی بسته و خلاقیت به کار رفته در آن توجه مشتریان به خصوص کشورها را به کالای ایرانی جلب کند.

حسین‌پور ادامه داد: بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروزه افراد دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی با بسته بندی مرتبط هستند. بنابراین صنعت بسته‌بندی توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها و بهبود چهره‌ برند محصولات در خارج از کشور دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه محصولات ایران خاصه در بخش کشاورزی به صورت فله‌ای و در کیسه‌های چند ده کیلویی از کشور خارج می‌شوند و به دست تولیدکنندگان و بازرگانان دیگر کشورها می‌رسد.

حسین‌پور ادامه داد: در تجارت، اگر تولیدکننده و بازرگانی بتواند برند خود را در بازار تثبیت و محصول استاندارد خود را به شناسنامه مشخص به دست مشتری برساند، قطعاً می‌تواند خیلی زود در یک فضای رقابتی سالم به سودآوری برسد. با این حال اغلب محصولات ایرانی بدون برند خاصی در بازار جهانی حضور دارند و حتی برخی از آنها با نشان تجاری دیگر کشورها به فروش می‌رسند.

حسین‌پور با بیان اینکه به همان اندازه که تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد، برندسازی هم مهم است، ادامه داد: یکی از بزرگترین ضعف‌های اقتصاد ایران در بخش صادرات، فقدان خلاقیت و ایده‌پردازی در بسته‌بندی محصولات است. در واقع در دنیایی که بسته‌بندی به خودی‌خود یک صنعت به حساب می‌آید، محصولات ایران خاصه در بخش کشاورزی به صورت فله‌ای و در کیسه‌های چند ده کیلویی از کشور خارج می‌شوند. خریدار این محصولات نیز عمدتاً تولیدکنندگان و بازرگانان دیگر کشورها هستند که به خوبی از این ضعف یک موقعیت ساخته‌اند. آنان با بسته‌بندی مجدد محصولات ایرانی در بسته‌هایی مقرون به صرفه و مشتری‌پسند و بدون اینکه کوچکترین دخل و تصرفی در خود محصول داشته باشند به ارزش‌افزوده بالایی می‌رسند.

این کارشناس تصریح کرد: مادامی که تولیدات ایرانی با بسته‌بندی و آرم شرکت‌های خارجی در بازار جهانی عرضه می‌شوند، نه می‌شود و نه باید انتظار درآمدزایی بالا از بخش صادرات داشت، بنابراین باید در این زمینه اقدامات اساسی بیشتری انجام گیرد.

کد خبر 53115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =