ایران باید نبض اقتصاد خاورمیانه را در دست بگیرد

یک کارشناس بازار مالی با اشاره به ظرفیت بالقوه ایران در حوزه های مختلف اقتصاد، گفت: ایران باید با اتکا به تجارب و پتانسیل های فرهنگی، تمدنی، تجاری و اجتماعی خود در طول تاریخ و با هدف بدست گرفتن نبض اقتصاد خاورمیانه بیشتر تلاش کند.

محمد اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت جغرافیایی کشور و موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه خاورمیانه، افزود: به جرات می‌توان ادعا کرد که خاورمیانه به نسبت جغرافیا و مساحت ارضی خود، مهمترین منطقه در جهان است و زمانی پی به اهمیت این موضوع خواهیم برد که بدانیم بخش زیادی از انرژی جهان از این منطقه تامین می‌شود.

وی بیان کرد: به طور قطع تمام تنش‌های سیاسی و جنگ‌های داخلی و حضور مداوم کشورهای بزرگ جهان و حتی تلاش برای گسترش دامنه اثرگذاری سیاسی در این منطقه، همه و همه بخاطر وجود منابع انرژی است.

اکبری با بیان اینکه ایران را می‌توان شاه‌بیت منطقه خاورمیانه دانست، گفت: کشوری که برخلاف دیگر کشورهای این منطقه، از تمدنی باستانی برخوردار است و غنای فرهنگی و تمدنی آن به طور حتم از منابع زیرزمینی و داشته‌های سرزمینی دیگر کشورهای منطقه ارزشمندتر است.

وی افزود: در واقع تجربه تاریخی ایران در دیوان‌سالاری و مدیریت بر منطقه و همچنین نفوذ فرهنگی و سیاسی این کشور در دیگر جوامع و علاوه بر آن قدرت نرم ایران در منطقه و پهناوری جغرافیایی و صدالبته تاریخ باشکوه این کشور در علم و فناوری و تجارت، همگی فرصت‌های مغتنمی برای توسعه اقتصادی این کشور ایجاد کرده است.

اکبری گفت: ایران به شرط آگاهی کامل از این میزان قدرت و اثرگذاری و همچنین رفع مشکلات جاری در امور اقتصادی از جمله تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دقیق و کارشناسانه، قانونمندی و اصلاح و پایش قوانین، همگرایی مجموعه کشور در امر صادرات، پرهیز از موازی‌کاری، چابک‌سازی قوانین دست و پاگیر اداری و شفافیت و پایداری مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف در بستر یک نقشه‌راه مشخص و هدفمند، می‌تواند نبض اقتصادی منطقه را در دست بگیرد.

این کارشناس مالی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر در بحث ریلی نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها داریم و باید انبارها، باراندازها و لجستیک مورد نیاز برای فعال سازی راه آهن را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر ریلی به بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس و سرخس و کشورهای آسیای میانه دسترسی داریم، افزود: به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه اقتصادی نتوانسته‌ایم از پتانسیل های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم که امیدوارم با تکمیل کارهای اساسی و زیرساختی شاهد کاهش هزینه‌های تمام شده کالای وارد شده به کشور باشیم.

کد خبر 53396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =