بخش درمان، مزیت بالقوه کشور در حوزه صاردات منطقه‌ای است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که عملکرد وزارت بهداشت سبب شده امروزه بخش درمان و صنایع وابسته به آن از جمله داروسازی به یکی از ارکان صادراتی ایران تبدیل شود و جایگاه خود را در اکوسیستم اقتصاد کشور تثبیت کند، دولت سیزدهم باید برای حفظ این جایگاه و افزایش هرچه بیشتر این سهم تلاش کند.

احسان چیت‌ساز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه نوآوری و فناوری را یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و با اشاره به ضرورت تجربه‌اندوزی دانشجویان در این بخش ها، افزود: اگرچه در این حوزه تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما تمایزهای جدی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود دارد که همین امر سبب بر هم خوردن تعادل دانش‌آموختگان این دو وزارتخانه در حوزه‌های عملیاتی شده است.

وی گفت: در وزارت بهداشت، دانشگاه به عنوان نهاد علم‌آموزی در کنار بیمارستان ها به عنوان محلی برای تجربه‌اندوزی و توانمندسازی قرار دارد و تمام بیمارستان‌ها با دانشگاه ارتباط مستقیم دارند، نتیجه این است که فرد در زمان دانشجویی با محیط واقعی کار خود در آینده آشنا می‌شود و به توانمندی لازم دست پیدا می‌کند.

چیت‌ساز ادامه داد: در وزارت علوم قرار بود این اقدام توسط پارک‌های علم و فناوری انجام شود اما در ادامه به تدریج کار از مسیر اصلی منحرف شد تا جایی که امروزه تعداد کمی از دانشجویان به این پارک‌ها دسترسی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه باید محل تربیت ایده‌پردازان و فناوران باشد، اظهار داشت: روند نظام آموزشی باید به شکلی باشد که تحقیق و پژوهش در دانشگاه با محوریت اقتصاد انجام تا اهرم‌سازی منابع برای ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه اکوسیستم صنعتی و اقتصادی کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به روند روبه رشد تولید انواع دارو در کشور ، گفت: صنعت داروسازی طی ۱۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ درصد رشد داشته که همین امر ایران را به یکی از قدرت‌های نوظهور در صنعت داروسازی دنیا تبدیل کرده اما برخلاف عملکرد قابل توجه در بخش تولید، عملکرد صادراتی ایران در صنعت دارو چندان رضایت بخش نیست.

چیت‌ساز بیان کرد: تنوع محصولات دارویی در سبد محصولاتی ایران بسیار اندک است و همچنین تمرکز اصلی بر تعداد انگشت شمار بازار صادراتی مانند سوریه، عراق و افعانستان است که اغلب ریسک تجاری بالایی نیز دارند.

وی در پایان تاکید کرد: براین اساس ضروی است با توجه به توان تولیدی کشور در صنعت دارو، اقلام دارای پتانسیل صادراتی از منظر تقاضا و همچنین بازارهای هدف دارای پتانسیل شناسایی شوند که این امر کمک قابل توجهی به توسعه صنعت دارو در کشور خواهد کرد.

کد خبر 53430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =