هزینه‌های جراحی اقتصادی باید توسط دولت تامین شود

یک کارشناس امور مالیاتی گفت: اگرچه تک نرخی کردن ارز و جراحی اقتصادی برای رشد و بالندگی اقتصاد کشور واجب است دولت برای تقویت و بهبود شرایط اقتصادی کشور باید هزینه های آن را تامین کند تا این هدف تحقق یابد.

محمد ارفع روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت ساماندهی بازار واردات و صادرات کشور، تک نرخی شدن ارز را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم خواند و در ادامه برخی از معایب ارز دو نرخی را تشریح کرد.

وی افزود: ارز دو نرخی که خیلی زود به چند نرخی تبدیل شد، موجی از بی‌بندوباری را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرد و اقتصادی که از پایه سست و ضعیف بود و در تمام سال‌ها و دهه‌های اخیر عملاً ثبات معناداری نداشت، با موج‌های بلند ارز چند نرخی نیز به کلی آسیب دید.

وی بیان کرد: لطمه‌های ارز چند نرخی با یک یا چند بخشنامه حل نمی‌شود و نباید انتظار داشت که آسیب‌های این نگرش اشتباه خیلی زود اقتصاد کشور را ترک کند اما به هر حال باید مسیر به نحوی ترسیم شود که کمترین تنش به اقتصاد عام جامعه و قدرت خرید مردم وارد شود.

ارفع با اشاره به ضرورت توجه به موضوع قاچاق و کنترل واردات و صادرات کشور طبق یک برنامه منسجم و فراگیر، ادامه داد: سیاست‌های دولت در طول جراحی اقتصادی بسیار مهم است؛ اگر این سیاست‌ها درست و منطقی و بر مبنای علم اقتصاد و واقعیت‌های بازار ایران نباشد، تبعات آن بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است در حین این جراحی، همین تن نیمه‌جان اقتصاد از حیات باز بماند.

این کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه تغییر ناگهانی قیمت رسمی ارز همیشه یک دور باطل تورمی را طی کرده است، معتقد است، تغییر نرخ ارز ضمن تحریک متغیرهای تورم زا با تأثیرگذاری بر قیمت کالاهای وارداتی و داخلی به طور مستقیم روی نرخ تورم اثر خواهد گذاشت.

وی در پایان تاکید کرد: تغییر ناگهانی قیمت رسمی ارز همیشه این دور باطل را طی کرده است. وقتی هیچ اقدامی در اصلاح ساختار نظام اداری و بودجه‌ای کشور صورت نمی‌گیرد، هزینه‌های بودجه‌ای همواره در افزایش است و ساختار مالیات ستانی کشور کارآیی لازم را ندارد و تولید داخلی با کمبود سرمایه گذاری‌های جدید و کاهش بهره‌وری سرمایه و نیروی  انسانی مواجه است. براین اساس رشد اقتصادی نیز در محاق سیاست‌های دوره‌ای انفعالی مقطعی قرار دارد، بنابراین چگونه می توان از مسیر غامض و پیچیده‌ای که بر اثر اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی هر از چندگاه پیش می آید، عبور کرد؟

کد خبر 53600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =