گزارش ماهانه تولید صنعتی شرکت های بورسی-خرداد ماه ۱۴۰۱

گزارش ماهانه تولید صنعتی شرکت های بورسی-خرداد ماه ۱۴۰۱ توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشرشد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، روند صعودی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خردادماه نیز ادامه پیدا کرد و بعد از آن‌که رشد این شاخص اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به محدوده صفر درصد رسیده بود، در خردادماه رشد این شاخص به ۲٫۶ درصد رسید. رشد قابل توجه شاخص تولید صنعت خودرو (حدود ۱۸ درصد) و مثبت شدن رشد صنعت محصولات شیمیایی در این ماه از مهم‌ترین تحولات اثرگذار بر مثبت شدن رشد شاخص تولید صنعتی شد. همان‌طور که در گزارش‌ قبلی اشاره شده بود، کاهش موجودی انبار در اردیبهشت‌ماه که در خرداد نیز ادامه پیدا کرد می‌تواند محرک رشد مثبت تولید صنعتی در دوره‌های آتی باشد. لذا ادامه روند رشد مثبت شاخص تولید صنعتی در ماه‌های آتی در صورتی که موانع جدی سمت عرضه (مانند محدودیت در تامین خوراک و انرژی واحدهای تولیدی) اتفاق نیفتد دور از انتظار نخواهد بود.   
همچنین در این گزارش وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی در بازه‌های ۶،۹ و ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین نتایج آن به شرح زیر است:
- سود اسمی ۴۸۴ شرکت بورسی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. 
- صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات محور هستند به ترتیب با ۵۳ و ۵۲٫۳ درصد رشد سود اسمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بیشترین رشد در سودآوری در بین صنایع را داشتند.
- در سال ۱۴۰۰، مجموع سودهای حاصله شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی (مشابه سال‌های قبل) منفی بوده و در صنعت محصولات غذایی این رقم اگرچه مثبت ولی کمتر از سال قبل بوده است.
 
برای دریافت گزارش اینجا کلیک کنید.
کد خبر 54430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =