مهار تورم و ارز تک نرخی دو شرط اصلی برای تحقق انعقاد پیمان‌های پولی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی ایران با تشریح برخی از تبعات مطلوب انعقاد پیمان‌های پولی و تشکیل معاملات پولی دو جانبه بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، از دولت خواست با مهار بیشتر نرخ تورم و تک نرخی کردن ارز تاثیرات نابهنجار دو بخش یادشده را بر حوزه اقتصاد کلان کشور کمرنگ کند.

فرزاد کیاست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم حذف تدریجی دلار از مبادلات بین‌المللی ایران، افزود: با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی، اساساً دلار و تجارت با آن ریسک ارزی بالایی برای صادرکننده ایران دارد؛ به همین دلیل کشور باید به سمت حذف تدریجی دلار در مراودات اقتصادی خود با دیگر کشورها خاصه کشورهای همگرا و همسو در عرصه سیاسی حرکت کند.

وی بیان کرد: انعقاد پیمان‌های پولی و تشکیل معاملات پولی دو جانبه(مانند ریال-روبل در تجارت با روسیه) می‌تواند تا حد زیادی این هدف را محقق کند و اثرات سیاسی دلار بر اقتصاد ایران را کمرنگ کند. نکته مهم این است که این شیوه پیشتر و هم‌اکنون نیز بین کشورهای بسیاری اجرا شده و می‌‎شود که البته اثرات مثبتی هم در پی داشته است.

کیاست گفت: با توجه به اینکه در دنیای امروز بسیاری از تصمیمات اقتصادی، با تاکید و استناد به مواضع سیاسی گرفته می‌شود، انعقاد پیمان پولی تنها زمانی می‌تواند پایدار باشد که دو کشور روابط سیاسی و منافع مشترکی داشته باشند.

وی اظهار داشت: این مهم علاوه بر اینکه سبب استحکام پیمان می‌شود، به ثبات و حتی افزایش ارزش پول کشورها نیز کمک شایانی خواهد کرد. به عنوان نمونه در حال حاضر اراده نسبتاً خوبی در کشورهای روسیه و حتی ترکیه برای انعقاد پیمان پولی ریال-روبل و ریال-لیر وجود دارد.

کیاست تصریح کرد: نباید فراموش کرد که پیمان پولی فقط زمانی نتیجه بهینه دارد که در مرحله اول دولت ارز چند نرخی را از چرخه اقتصاد حذف کند به طوریکه ارز تحت هر عنوانی و در هر بازاری، تک نرخ باشد. موضوع بعد، مهار تورم است. قطعاً ثبات بازار و قیمت‌ها از مهمترین نشان ها و شاخص‌ها برای ترغیب کشورهای دیگر به عقد پیمان پولی با ایران است.

وی ادامه داد: علاوه بر آنچه گفته شد، برقراری ارتباط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور برای ایجاد حساب بانکی با پول ملی هر دو طرف و امکان ایجاد حساب‌‎های ویژه، از دیگر لازمه‌‎های پیمان‌های پولی است.

کیاست در پایان تاکید کرد: خوشبختانه دولت با حذف ارز ترجیحی، گام‌های جدی برای تک نرخی کردن ارز برداشته اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد امکان انعقاد پیمان پولی، مهار تورم نیز باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 54713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =