تقویت صنایع غذایی بلحاظ مزیت استراتژیک آن برای کشور ضروری است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت‌ برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی در بخش غذا و همچنین رفع نقاط ضعف موجود در مناسبات بین‌المللی، ‌باید نگاه خود به صنایع غذایی را اصلاح کند تا از بروز نگرانی های ناشی از کمبود و گرانی مواد غذایی که اکنون تا حدودی رگه‌های آن با افزایش نرخ تورم پیدا شده، جلوگیری نماید.

حبیب نایب‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت توسعه صنعت غذایی کشور، افزود: با بروز جنگ میان روسیه و اوکراین، یکبار دیگر ثابت شد که صنعت غذا به اندازه دیگر صنایع و حتی شاید در برخی مواقع بیشتر از آنها، در استقلال یک کشور اهمیت دارد لذا توجه به توسعه و تقویت زیرساخت های این حوزه بسیاری ضروری است.

وی بیان کرد: روسیه ضمن توقف صادرات کود به بازارهای جهانی، صادرات غلات از اوکراین(به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده‌های غلات جهان)را نیز مختل کرده و با این اقدام نگرانی‌ها را به جایی رسانده که دیوید بیزلی رئیس برنامه غذایی جهان هشدار داد اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال آینده (۲۰۲۳) جهان دچار بحران غذا خواهد شد.

این کارشناس صنعت غذا اظهار داشت: صنعت غذا یک صنعت چندوجهی است که ابعاد گسترده‌ای دارد؛ از استفاده بهینه از زمین تا الگوی کشت عمودی، از مکانیزه کردن کشاورزی تا مصرف بهینه، از توسعه صنایع تبدیلی تا بهبود فناوری بسته‌بندی و حتی اصلاح الگوی مصرف و صدالبته مهار تورم. با توجه به گستردگی این صنعت و نقش آن در بهبود شاخص‌های توسعه‌یافتگی مانند سلامت، بهداشت، اشتغال، تولید، توسعه این صنعت با رویکرد صادراتی می‌تواند از سویی نیازهای بازار داخلی را تامین و کشور را در مقابل خطرات احتمالی بیمه کند و از سوی دیگر ضمن ارزآوری بالا، دامنه اثرگذاری کشور را در دیگر کشورها گسترش دهد.

این کارشناس تاکید کرد: خوشبختانه در این صنعت، به دلیل قرابت‌های فرهنگی و تمدنی، محصولات ایرانی حداقل در بازار منطقه قدرت رقابت بالایی دارند که می‌توانند در صورت بهبود زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل، جایگاه خود را در بازار آن کشورها تثبیت کرده و تعمیق بخشند.

نایب‌پور در پایان تصریح کرد: مسائل بسیار زیادی هستند که می توانند حیات صنایع غذایی و مزیت‌های رقابتی آنها را تحت تأثیر قرار دهند که از جمله این مسائل می توان به رویدادهایی که به صورت ناگهانی و به دلیل نوسانات سیاسی، اقتصادی رخ می دهد، اشاره کرد. بنابراین بهتر است همیشه از قبل این شرایط را پیش بینی و برنامه‌ریزی کرد تا اقدامات مناسبی برای این گونه مواقع صورت پذیرد.

کد خبر 54744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =