۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
کاهش صادرات عسل در سال های گذشته

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: تولید و کیفیت عسل در کشور وضعیت خوبی دارد اما به دلایلی صادرات آن در سال های گذشته کاهش یافته است.

‌به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، میرمحسن موسویان در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: طبق آخرین آمارها نزدیک به ۱۰۰۰ تن عسل از ایران صادر شده که با توجه به میزان تولید زنبورستان‌های کشور عدد بسیار ناچیزی است.

وی گفت: متاسفانه در بین ۵۰ کشور اول جهان نامی از ایران در حوزه صادرات عسل دیده نمی‌شود این درحالیکه ایران جزو چهار کشور تولید کننده برتر عسل در دنیاست.

وی گفت: میزان تولید عسل در کشور طی دو سال گذشته به دلائل مختلف از جمله بروز پدیده خشکسالی، ریزگردها، بیماری‌های زنبور عسل و لارومیری کندوهای عسل کاهش یافته است

وی همچنین با بیان اینکه امسال لارومیری کندوهای عسل در ایران بسیار حاد بوده است، افزود: طبق آمار سازمان دامپزشکی ۳۳ درصد زنبورستان‌های کشور به بحث لارومیری کندوهای عسل دچار شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: جدا از این عسل ایران جزو طبیعی‌ترین و کیفی‌ترین عسل‌های تولید شده در جهان محسوب می‌شود که همواره مشتریان خاص خود را دارد.

وی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا، سرشماری از زنبورستان‌ها در ایران طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  انجام نشده و  از میزان دقیق تولید عسل، تعداد کلنی‌های زنبور عسل و شرایط تولید در کشور آمار دقیقی در دست نیست.

موسویان گفت:  آمار پراکنده ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها اعلام شده که نمی‌تواند آمار درست و دقیقی باشد.

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری از رشته‌های مهم کشاورزی در ایران به شمار می‌رود، افزود: امسال از اواسط مهر ماه به مدت دو هفته سرشماری از زنبورستان‌های کشور انجام می‌شود.

وی گفت: توسعه صنعت زنبورداری در کشور به دلیل مختلف از جمله ایجاد اشتغال، رونق تولید، توسعه صادرات، ارزآوری و نظایر این بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 55313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =