موقعیت جغرافیایی کشور توسعه تجارت با کشورهای همسایه را ضروری می سازد

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان تبریز با تشریح برخی از ویژگی های مختلف صادرات بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، گفت:موقعیت جغرافیایی کشور و همسایگی با ۱۵ کشور بستر مناسبی برای توسعه تجارت در هر دو بخش واردات، صادرات و حتی سرمایه‌گذاری است که از دولت سیزدهم درخواست می شود مقدمات رشد مراودات تجاری با همسایگان را در بخش های یادشده فراهم کند.

رضا کامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه را بلحاظ نقش آن در ارتقا جایگاه ایران در تجارت جهانی ضروری دانست و افزود: ایران جدا از همسایگی با این کشورها و موقعیت جغرافیایی خود دارای پتانسیل های متنوع دیگر اقتصادی است که دستگاههای مربوطه باید مقدمات بالفعل کردن این توانایی ها که از جمله مزایای بزرگ اقتصادی کشور در حوزه های صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری هستند را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای همسایه موجب کاهش مشکلات انتقال پول کالاها می‌شود، اظهار داشت: وقتی کالایی در مرزهای دورتر از ایران به فروش می‌رسد، پرداخت مالی نیز سخت‌تر می شود اما مرزهای ایران وجه خود را به سهولت و خارج از مبادلات مالی جهانی می‌توانند به تجار پرداخت کنند.

کامی گفت: همچنین به دلیل تشابه فرهنگ و تاریخ ایران با همسایگان، کالاهای ایرانی به سهولت میان مردم پذیرفته می‌شود و نیاز کمتری به تبلیغات برای افزایش سهم در این بازارها وجود دارد که این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه های تجارت بسیار موثر باشد.

وی افزود: خوشبختانه دولت سیزدهم نگاه جدی به بازار کشورهای همسایه دارد و عزم خود را برای افزایش سهم ایران در بازار بزرگ منطقه جزم کرده که بهترین شاهد این ادعا رشد ۱۸درصدی تجارت از ابتدای سال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته است.

کامی گفت: در این بین صادرات به کشورهای همسایه نسبت به واردات رشد چشمگیری داشته به طوریکه حالا کشور در تجارت با همسایگان خود تراز مثبت بیش از ۸۷۰ میلیون دلاری را در صادرات غیرنفتی تجربه کرده که البته با توجه به نیازهای متنوع و متعدد بازارهای همسایه، امید است این عدد روند افزایشی خود را با شدت بیشتری بخصوص در کشور عراق طی کند.

وی تصریح کرد: با توجه به دسترسی به آبهای آزاد در جنوب کشور، تجارت با دیگر کشورهای آسیایی نیز هم ضرورت دارد و هم امکان‌پذیر است.

کامی در پایان تاکید کرد: یکی از بهترین بازارها برای افزایش تجارت، هند است که خوشبختانه دولت نیز تاکید جدی به افزایش ارتباط تجاری با این کشور دارد و همین امر سبب رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش شده است این مهم البته با توجه به تنوع نیازهای بازار هند و ظرفیت‌های بالقوه این بازار که به زودی پرجمعیت‌ترین بازار جهان خواهد بود، قطعاً از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 55388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =