بیش از ۵۹۱ هزار تن کالا امسال از پایانه مرز رسمی پرویزخان ترانزیت شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: ۵۹۱ هزار و ۹۹۲ تن کالا از پایانه مرز رسمی پرویزخان در چهار ماه سپری شده از سال جاری ترانزیت ورودی و خروجی داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، «فریبرز کرمی» روز پنجشنبه افزود: طی این مدت یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل کالا از پایانه مرز پرویزخان خارج شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین ۱۹ هزار و ۴۳۰ تن کالا از پایانه مرز رسمی پرویزخان خارج شده که این میزان در سال گذشته پنج هزار و ۳۶۴ تن کالا بوده و  به میزان ۲۶۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اضافه کرد: ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان در چهار ماه نخست امسال ۵۷۲ هزار و ۵۶۲ تن است که نسبت به ترانزیت ورودی سال گذشته که ۲۳۵هزار و ۴۰۲ تن بوده ترانزیت ورودی امسال افزایش ۱۴۳ درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: پایانه مرزی پرویزخان امسال بیش از ۲۰ هزار ناوگان ترانزیت ورودی داشته است که این تعداد طی سال گذشته هشت هزار و ۷۲۰ دستگاه بوده و افزایش ۱۳۴ درصدی داشته است.

کرمی گفت: استان کرمانشاه با داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای پنج پایانه مرزی فعال با عراق است که پایانه مرزی پرویزخان در  استان کرمانشاه بزرگترین دروازه تجاری کشورمان برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق  محسوب می شود.

وی ادامه داد: پایانه مرز رسمی پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران به عراق است که بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از این گذرگاه بین‌المللی صادر می‌شود و می‌توان گفت تنها مرزی است که خواب ندارد و تمام ایام سال به صورت شبانه روزی فعال است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و  باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

کد خبر 55441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =