حمایت های دولت از صادرات سبب افزایش بیشتر درآمدهای ارزی کشور خواهد شد

یک فعال و کارشناس بازار مالی بر ضرورت حمایت های بیشتر دولت از بخش صادرات بلحاظ نقش آن در تقویت بنیه اقتصادی کشور بخصوص افزایش درآمدهای ارزی تاکید کرد و گفت: از آنجا که تاجر ایرانی از خلاقیت و توان کافی برای بازارسازی و بازاریابی برخوردار است و در یک رقابت سالم می‌تواند همتایان خارجی خود را ئشت سر بگذارد، دستگاههای مربوطه باید زمینه تحقق این پتانسیل را فراهم کنند.

حجت‌الله حسین‌زاده مهابادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت صادرات، آن را مهمترین محور توسعه اقتصادی دانست و افزود: در کنار تمام عوامل ترغیب‌کننده و تشویق‌کننده، اصل گسترش بازارهای صادراتی تنها با اتکا به تولید کالاهای با کیفیت و قیمت مطلوب محقق می‌شود به طوری که بدون توجه به این ویژگی ها قادر به بازارسازی و بازاریابی مستمر نخواهیم بود.

وی رقابت‌پذیری را شرط اول توسعه صادرات دانست و بیان کرد: چه با نتیجه مثبت برجام و چه خلاف آن، چه با تاکید بر بازارهای منطقه و چه با هدف گذاری بازارهای فرامنطقه‌ای، چه با تکیه بر اشتراکات فرهنگی و چه با تاکید بر قرابت مذهبی، باید دانست در هیچ صورتی محصولات و تولیدات بدون کیفیت برتر و قیمت مطلوب نمی‌توانند جایگاه خود را در بازارهای هدف تثبیت کنند.

این کارشناس بازار مالی انگیزه‌بخشی به صادرکننده را یکی از مهمترین شروط توسعه صادرات دانست و گفت: می‌توان اذعان کرد در سال‌های اخیر صادرکنندگان با سیاست‌ها و برنامه‌های غیرمنسجم دولت‌ها دلسرد شده‌اند و عملاً نتوانسته‌اند آنگونه که باید حتی در شرایط تحریم، فعالیت خود را با جدیت دنبال کنند. به هر حال باید دانست که به هر اندازه فشار خارجی برای محدود کردن بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، به همان اندازه هم باید دولت از صادرکننده حمایت کند.

حسین‌زاده مهابادی با بیان اینکه در حوزه صادرات و اعطای مشوق‌های حمایتی نیازی به تدوین و تصویب قانون و مقررات جدید نیست، تاکید کرد: یکی از بزرگترین موانع پیش روی فعالان اقتصادی در این سال‌ها تعدد و تراکم قوانین و مقررات بوده است.

وی اظهار داشت: کشور عراق و دیگر کشورهای همسایه به‌خاطر اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی و نیز همسایگی و مرز مشترک تمایل خاصی به کالاهای تولید ایران دارند که باید در این راستا فعالیت بیشتری صورت بگیرد، البته در این میان به نیاز این کشورها یعنی کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی در قیاس با سایر رقبا و صرفه اقتصادی ناشی از آن نیز توجه کرد.

حسین‌زاده مهابادی در پایان تاکید کرد: دولت اگر قصد حمایت جدی از صادرات داشته باشد، می‌تواند به استناد به همان قوانین نیز این مهم را محقق کند کما اینکه در همین فرصت کم، حمایت اندک دولت توانست بخش زیادی از بازار از دست رفته کشور در عراق را برگرداند، اما این تجربه نشان می‌دهد تاجر ایرانی توان و خلاقیت لازم را دارد و با کمی حمایت می‌تواند میدان رقابت را از همتایان خارجی برباید.

کد خبر 55580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =