ذخایر هیدروکربوری ایران معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام است/ استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در مجموع در منابع هیدروکربوری ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع داریم، گفت: با بهره گیری از محصولات دانش بنیان و فناور محور می توان بر پیچیدگی ها و افزایش تولید نفت غلبه کرد و سهم تولید و صادرات را نیز افزایش داد.

به گزارش اگزیم نیوز، «محسن خجسته مهر» امروز سه شنبه در مراسم رونمایی از تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵ هزار PSI با اشاره به تصمیم سازی های دولت سیزدهم درخصوص توسعه امور نفتی، افزود: مدیریت جهادی به معنای این است که کارها با سرعت و تدبیر جلو رود و در حال حاضر ما این رویه را پیش گرفته ایم، البته شرکت وتکو در انجام امور ریسک نکرده، زیرا براساس دقیق‌ترین محاسبات کار را انجام داده دست.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: در مجموع در منابع هیدروکربوری ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع داریم که از این میزان ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت است که با فناوری‌های معمولی قابل برداشت است. ایران همچنین ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز در اختیار دارد.  

خجسته مهر افزود: البته با توجه به فاصله‌ ۱.۲ هزار میلیارد بشکه نفت زیر زمین، باید امروز برای ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم. 

وی با تاکید بر اینکه از این ۱.۲ هزار میلیارد بشکه بخش قابل توجهی در بخش فهلیان و خامی است، ادامه داد: در مقایسه با آسماری پیچیدگی بیشتری دارد. 

معاون وزیر نفت گفت: مخازن فهلیان و خامی بسیار عمیق هستند و ۵ هزار و ۲۰۰ متر عمق دارند و فشار و دما نیز در آنها بالاست بنابراین مواد اولی فلزی و غیرفلزی خاصی می‌خواهند تا بتوان بر این پیچیدگی‌ها غلبه کرد. البته استفاده از محصولات دانش بنیان و فناور محور برای غلبه بر پیچیدگی‌های تولید نفت کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه میادین اهواز خامی، مارون خامی، گچساران خامی، بینک خامی و ... بخش قابل توجهی از ذخایر نفت ایران را در خود جای داده‌اند، گفت: برای توسعه این میادین ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از همین رو برای استخراج نفت از این میادین نیاز به تجهیزات سرچاهی و درون چاهی داریم که باید از ظرفیت حداکثری ساخت داخل استفاده کرد.

به گفته خجسته مهر، ۱۴ قلم کالای راهبردی و استراتژیک را در ادامه ۱۰ قلم کالا اعلام می‌کنیم و آمادگی کامل داریم تا پیشنهادات سازندگان را برای ساخت اقلام کاربردی را دریافت کنیم.

کد خبر 55586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =