سهم بسیار نامناسب ایران در تجارت گیاهان دارویی

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن، کشاورزی استان ایلام با اشاره به توان بالای کشور در حوزه گیاهان دارویی، گفت: با وجودی که ایران یکی از دو کشور غنی در تولید گیاهان دارویی است اما سهم بسیار کمی در بازار چند ده میلیارد دلاری این تجارت دارد که دولت سیزدهم باید بستر لازم را برای افزایش این سهم فراهم کند.

ادریس پاپایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی با بهره گیری از پتانسیل های بومی، افزود: گسترش و تعمیق این بازارها در حوزه‌های مزیت‌دار کشور می‌تواند ضمن بهره‌وری بهینه از داشته‌های سرزمینی کشور، زمینه را برای رشد مثبت اقتصادی به صورت پایدار و پویا فراهم کند که البته این مهم نیازمند بررسی دقیق و کارشناسانه همه جوانب است.

وی حوزه گیاهان دارویی را یکی از بخش‌های مزیت‌دار کشور ذکر و تصریح کرد: ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهانی است.

پاپایی با اشاره به تبعات نامطلوب رویکردهای غلط و اتخاذ سیاست های اشتباه در ناکامی در گرفتن سهم بالا از تجارت جهانی این گیاهان با وجود پتانسیل غنی ایران در این حوزه، یادآور شد: در حالیکه تجارت جهانی گیاهان دارویی ارزشی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار دارد، ایران با حدود ۶۰ میلیون دلار، تنها نیم‌درصد در این تجارت سهم دارد که با توجه به اقلیم کشور و ظرفیت‌های بالای تولیدی عددی بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی، ایران نه تنها در اغلب گیاهان قابلیت و ظرفیت کشت دارد بلکه بسیاری از آنها تنها در ایران قابل رشد و کشت هستند، تصریح کرد: اتکای بیش از اندازه به درآمدهای نفتی و خام‌فروشی در چند دهه اخیر سبب شده که عملاً حوزه‌های دیگر مورد غفلت قرار گیرد به طوری که کشور حتی به کسب درآمد از آن حوزه ها نیز فکر نکند و هیچ برنامه‌ مدونی برای تبدیل آنها به ثروت نداشته باشد. این در حالیست که گیاهان دارویی امروزه مشتری بسیاری در جهان دارند و با توجه به آسیب‌های جانبی داروهای شیمیایی، بازار جهان به سمت استفاده از این گیاهان رغبت بالایی دارد.

پاپایی تاکید کرد: چشم انداز تمام شدن منابع نفتی و وجود مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی، سیاست‌گذاری‌هایی را در راستای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی موجب شده که در راستای سیاست افزایش صادرات غیرنفتی، شناخت محصولات و فعالیت‌های تولیدی کشور که شرایط لازم جهت نفوذ در بازارهای جهانی را دارا باشند، امری ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گام اول برای ورود به بازارهای جهانی، شناسایی بازارهای هدف صادراتی محصولات و ارائه راهکارهای علمی به صادرکنندگان گیاهان دارویی در زمینه انتخاب بازار هدف است.

کد خبر 55616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =