کسری بودجه؛ ام‌المسائل کشور/ اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است

رییس جمهور در نشستی با رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و خارجی با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، شرایط اقتصادی و کشور گفت: کسری بودجه ام المسائل کشور است و اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در نشست خبری به مساله کسری بودجه در آن زمان و اینکه مقام معظم رهبری از آن به عنوان ام المسائل یاد کردند، اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار تورمی زیادی هم داشت اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: در حین انجام اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۲ درصد تورم ایجاد شد و اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید که این تغییر بزرگی بود. بسیاری از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛ در تیر تورم به ۴.۴ درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است.اما مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛ اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۲۰درصد کمتر است.

اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است

وی افزود: اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود؛ نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود.

رئیسی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز کرد  وضعیت خطر بود، گفت: اکنون مردم بیش از ۷ میلیون تن گندم به دولت فروختند. نسبت کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند. آن موقع برخی کالاها قرمز بودند.

رئیس جمهور درباره حامل‌های انرژی گفت: در سالی که دولت کار خود را شروع کرد، قطعی برق داشتیم اما امسال قطعی برق نداشتیم چراکه ۶ هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد. کاری که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساخت‌ها در زمان خودش باید انجام می‌شد که نشد، اما ما انجام دادیم. برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم

رئیسی به اولین سفرش به خوزستان اشاره کرد و گفت: ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است،  من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛ با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد. دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رئیس جمهوری به حقوق و دستمزد که از مسائل مهم است اشاره کرد و گفت: دو سه بحث پیش از آغاز دولت مطرح بود که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق و دستمزد تیر و مرداد بود. تا امروز در پرداخت حقوق و یارانه تاخیر به وجود نیامده است. برای کسری بودجه، درآمد ایجاد کردیم. با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دیگر موارد هزینه عمرانی، تسویه ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته، ماهی ۱۳ هزار میلیارد فاکتورهای هزینه دولت گذشته پرداخت می‌کنیم که گاهی کمتر و بیشتر می‌شود.

۲۰۲ هزار ملیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده است

رئیس‌جمهور یکی از اقدامات انجام شده را کارهای عمرانی دانست و گفت: ما از طرح های عمرانی غفلت نکردیم. ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته کار عمرانی انجام شده و طرح های نیمه‌تمام شناسایی، اولویت‌بندی و کارشان آغاز شده است. در حالی که در سال‌های گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰ ردصد درآمد داشت، اما ما امسال نداریم. در گذشته نفت که فروخته می‌شد، ۲۰ درصد به صندوق واریز می‌شد، اما اکنون ۴۰ درصد واریز می‌شود. 

رئیسی ادامه داد: در این مدت افزایش حقوق و دستمزد برای کارگران و معلمان داشتیم. در تعرفه‌گذاری برای پرستاران ۱۵ سال عقب بودیم؛ در رتبه‌بندی معلمان ۱۰، ۱۵ سال عقب‌ماندگی داشتیم. تمامی نیاز کارکنان دولت و بسیاری از اقشار با این حقوق و دستمزد برطرف نمی‌شود، اما با امکانات دولت تلاش کردیم نسبت به متناسب‌سازی حقوق و دستمزد گام برداریم.

از شرایط و وضعیت زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم

رئیسی در پاسخ به این پرسش که مردم در راستای وعده‌های دولت، چه زمانی طعم شیرین رویکرد جهادی دولت را خواهند چشید و مهترین کاستی دولت چیست، گفت: از شرایط و وضعیت زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی مطلع هستم. در این مدت زمانی نبوده که به فکر مردم و معیشت آنها نباشم، در این زمینه مبالغه نکردم و این ‌کف وظیفه یک مسئول است.

رییس جمهور مساله معیشت مردم را از ابتدای دولت مورد توجه دانست و گفت: برای مهار تورم و کاهش آن و نظارت بر قیمت کالاها مورد تاکید دولت بوده است‌. اعداد و رقم تورم از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با فروردین ۱۴۰۱ کاهشی است که اگر اصلاح اقتصادی نبود، تورم کاهش نمی‌یافت.

وی افزود: با تخلیه تورم که در اثر اصلاح ارزی ایجاد شده بود، تصمیمات اقتصادی دولت منجر به کاهش تورم و بهبود وضعیت معیشتی شده است.

وی گفت: برخی تصور کردند که رقم یارانه برای کسری بودجه دولت باقی خواهد ماند اما چیزی از آن باقی نمانده است.

رئیسی با بیان اینکه اقدام دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها فقر مطلق را در جامعه کاهش داد و بر آن تاثیر داشت، گفت: در خانواده‌هایی به ویژه در روستاها شخصا به من گفتند که تنها با همین یارانه‌ها زندگی می‌کنند.

بحث حقوق و دستمزدها مورد توجه دولت است

وی ادامه داد: علاوه بر یارانه‌ها و کاهش تورم بحث حقوق و دستمزدها هم مورد توجه دولت است.

آیت الله رئیسی گفت: به مردم اطمینان میدهم که روند امور تورم را کاهش می‌دهد و وضعیت معیشتی و تولید بهبود خواهد یافت.

وی گفت: پنج میلیار دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی خارجی داشتیم که دوبرابر قبل است. در حوزه سرمایه گذاری داخلی هم پیشران‌ها را فعال کردیم تا نقدینگی با سمت تولید حرکت کند که این سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلار بوده است.

به بانک ها هم اعلام کردیم بانک‌ها باید به سمت تولید حرکت کنند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: در کنار افزایش بهره وری و سرمایه گذاری و جبران‌هایی مانند یارانه‌ها هم در دستور است.

گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات گشت ارشاد مدیران و در کنار آن برقراری امنیت اجتماعی، گفت: من گشت ارشاد مدیران وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در این مدت گزارش‌هایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است.

رئیس دولت سیزدهم افزود: گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقه گرفتن نیست. بلکه برای آن است که مدیری توجه نکند و از بک کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه کند. یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی می‌شود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری می‌کند.

رفع بیکاری یک ضرورت مهم کشور است

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال گفت: رفع بیکاری یک ضرورت مهم کشور است. وعده من حاکی از نیاز جدی کشور بود و یک وعده انتخاباتی و برای جلب توجه نبود. اگر یک میلیون شغل در یک سال در کشور ایجاد نشود، شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به تامین چهار میلیون مسکن در پایان دوره چهار ساله دولت، اضافه کرد: نیاز به یک میلیون مسکن در سال نیاز اصلی کشور است. سال‌های قبل که ۲۵۰ هزار یا ۳۰۰ هزار یا نهایتاً ۴۰۰ هزار مسکن در سال ایجاد شده است، در آن سال‌ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار عقب‌ماندگی وجود دارد. نگرانی امروز مردم در حوزه تامین مسکن به دلیل آن عقب‌ماندگی‌ها است. باید سالانه یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد اما ایجاد نشد.

وی با تأکید بر اینکه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن روستایی، نیاز کشور قطعی است، اظهار داشت: علاوه براین، مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی در قانون مسکن است.

رئیسی اضافه کرد: از ابتدای دولت، کار برای تامین مسکن شروع شد. من در ایام انتخابات گفتم که مسکن نیاز به چند چیز دارد؛ اول زمین است که مهم‌ترین بخش است. در حاشیه شهرها زمین‌های دولتی و رها شده داریم که می‌توان از آنها در جهت تامین مسکن استفاده کرد.

وی ادامه داد: دومین نیاز برای تامین مسکن مربوط به مصالح است؛ تمام مصالح مورد نیاز برای ساخت مسکن در داخل ساخته می‌شود و از این جهت هم مشکلی وجود ندارد و تسهیلات لازم در اختیار دولت است.

رئیسی افزود: زمین‌های مناسب برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسکن شناسایی شده است. لذا کار مسکن‌سازی در بخش‌های مختلف کشور آغاز شده است. البته این کار هم در پرداخت تسهیلات و هم در بخش‌های دیگر، تسریع شود.

در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم

رئیس دولت سیزدهم بیان داشت: البته ما وقتی صحبت از ساخت مسکن می‌کنیم به این معنی نیس که همه توسط دولت ساخته شود؛ بخش خصوصی هم باید پس لز پرداخت تسهیلات به مار گرفته شوند. در جلسه‌ای که زوج‌های جوان نیز حضور داشتند گفتم که تعاونی‌هایی تشکیل دهند و زمین را از وزارت راه و شهرسازی بگیرند و مشغول به ساخت و ساز شوند.

رئیسی گفت: ما در آنچه وعده کردیم، تجدید نظر نخواهیم کرد و ۴ میلیون مسکن در ۴ سال قابل اقدام است و ما مصمم هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اولین بازدید من پس از سفرهای استانی از وزارت راه و شهرسازی بود. دلیل آن هم اهمیت موضوع مسکن بود. ساخت مسکن همواره در دستور کار ما بوده است و ما آن را دنبال میکنیم که در این زمینه کمک بخش خصوصی و مردم می‌تواند راهگشا باشد.

وی بیان داشت: بر اساس آمار در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است. اما ما این تعداد را کافی نمی‌دانیم. اگر موانع برطرف شود، زمینه ایجاد کار بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: در همین راستا، کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل بازگشایی شد. بنابراین زیرساخت آن موجود است و نیازی نیست که ما کارخانه بسازیم؛ فقط لازم است موانع برطرف شود.

رئیسی گفت: پس این کار هم در سال اول آغاز شده است و ان‌شاءالله ما بتوانیم در سال‌های بعد گزارش این اقدامات را به مردم بدهیم و در وعده و پیمان خود تجدید نظر نخواهیم کرد.

برای برداشتن تحریم‌ها میز مذاکره را ترک نکردیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه شما در مورد فعالیت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثی سازی تحریم ها موثر بوده است و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید، گفت: خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می کنیم و قرارگاهی با مدیریت معاون اول رییس جمهور برای آن تشکیل دادیم. هم‌چنین رفع تحریم‌ها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال می کنیم. در خنثی سازی تحریم‌ها خیلی از تحریم‌هایی که ما را محدود می کرد، محقق نشد و محدودیتی را برای خود در این رابطه به رسمیت نمی شناسیم.

وی افزود: سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا ۵ برابر افزایش یافته و صادرات نفت ما امروز در وضعیتی است که احساس می‌کنیم باید آنچه در توان داریم را بگذاریم و چه صادرات نفتی و غیرنفتی را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور همچنین در مورد پول‌های بلکوه شده ایران گفت: نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است برخی پول ها را آزاد کردیم و برخی با اقدمات غیرقانونی آمریکا در محدودیت است. برای برداشتن تحریم‌ها ما میز مذاکره را ترک نکردیم، مذاکره برای رفع تحریم هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

رئیسی در پاسخ به سوال انتقادی درباره برنامه‌های دولت در حوزه دریافتی‌ها و حقوق کارگران گفت: باید به لیست افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته دقت کنیم و ببینیم که این افزایش حقوق آیا مسبوق به سابقه است؟ گام این دولت افزایش حقوق کارگران در سال اول بوده است که با سنوات گذشته قابل قیاس نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید براساس قانون ۱۰ درصد عمل می‌کردیم که کردیم، گفت: در جایی که منع قانونی وجود نداشت، دولت هر آنچه در توان و امکان داشت، اجرا کرد و معتقدیم خرج بازنشستگان کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق و رتبه‌بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص داده است، گفت: درباره کارگران و بازنشستگان، معلمان و عموم کارکنان تمام تلاش دولت این است که موضوع متناسب‌سازی را پیگیری کند که حتی اگر این موضوع صددرصد هم نبود، بتواند بخشی از بار هزینه‌ای این اقشار را بکاهد.

رئیسی با اشاره به اینکه ۶ میلیون بیمه سلامت، امسال به صورت رایگان انجام شده که مسبوق به سابقه نبوده است، گفت: در حوزه تامین دارو هم سعی دولت بر این بوده است که مبلغ اضافی از مردم گرفته نشود.

وی گفت: تمام تلاش دولت این است که تا می‌توانیم بار هزینه‌ای ۸۵ میلیون نفر به ویژه کارگران، کشاورزان و معلمان را کاهش دهیم و این موضوع مورد توجه خاص دولت است.

رئیسی درباره برنامه‌ دولت به منظور معرفی وزیر کار هم گفت: انشالله وزیری معرفی خواهد شد که دغدغه ویژه کار، رفاه و تامین معیشت مردم را داشته باشد.

کد خبر 55786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =