دولت سیزدهم مناطق آزاد را در بهره گیری از پتانسیل های موجود یاری کند

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام، مناطق آزاد تجاری را بهترین مکان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک در بهره گیری از پتانسیل های داخلی عنوان کرد و از دولت سیزدهم خواست زمینه افزایش استفاده از این مزیت‌ها را فراهم کند.

عدنان کرمی‌نسب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در توسعه منطقه‌ای و بومی و در نتیجه اقتصاد کلان کشور، افزود: از آنجا که این مناطق می توانند نقش زیادی در توسعه صادرات و به تبع آن رشد اقتصادی کشور ایفا کنند، دولت و مجلس باید تدابیر لازم را جهت افزایش بهره گیری از توانایی ها و پتانسیل های موجود در این مناطق فراهم و تسهیل کنند.

وی گفت: این مناطق می‌توانند در حوزه تولید و اشتغال تخصصی و حتی عام، مخصوصا در عرصه دانش‌بنیان بسیار حائز اهمیت باشند و بالاترین نقش‌آفرینی را در چرخه اقتصادی کشور بر جای گذارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اشتغالزایی، تقویت امنیت مرزهای کشور و جلوگیری از کوچ مرزنشینان به مراکز کشور و خالی شدن مرزها، در کنار توسعه و ایفای نقش منسجم با کشورهای همسایه همگام با تقویت تولید داخلی با استفاده از ابزارهای علم و فناوری تنها گوشه‌ای از دستاوردهای مناطق آزاد در طول سالیان گذشته بوده است.

کرمی نسب گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم تلاش برای هوشمندسازی مناطق آزاد است که این مهم با تسریع و تسهیل فرایندها و روندها، می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی این مناطق، الگوی خوبی برای تعمیم به دیگر بخش‌های اقتصادی کشور باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل رویکردهای اشتباه دولت‌ها و فقدان نظارت کارشناسانه و صدالبته اعمال سیاست‌های غلط، مناطق آزاد کارکرد خود را از دست داده و علیرغم برخورداری از پتانسیل اقتصادی بالا، نتوانسته بودند در حوزه صادرات نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: این مناطق بهترین محل برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه مزیت‌های بومی است. علاوه بر آن، مناطق آزاد با توجه به ویژگی‌های قانونی خاصی که دارند، بهترین محل برای تولید محصولات مشترک و حتی تولیداتی تحت لیسانس برندهای معتبر بین‌المللی هستند که می‌توانند با اشتغالزایی و افزایش درآمدهای عمومی به عنوان دو شاخص مهم در رشد اقتصادی مثبت کشور، نقش‌آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، تا حدودی رونق اقتصادی در این مناطق ایجاد شده اما هنوز تا نقطه مطلوب و اثرگذاری مورد انتظار در اقتصاد کشور فاصله زیادی است.

کرمی نسب در پایان تاکید کرد: بازگشت مناطق آزاد به جایگاه اصلی خود در برنامه هفتم توسعه، نقش موثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان، افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی با محوریت علم و فناوری در این مناطق، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین تسهیل امور سرمایه‌گذاران و تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار فعالان اقتصادی در راستای شکوفایی و رونق اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله ضرورت‌های این مناطق است.

کد خبر 56003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =