صنایع نفت و گاز مانع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیستند

یک کارشناس اقتصادی گفت: صنایع نفت و گاز نه تنها مانع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیستند بلکه با یک نگاه دقیق و کارشناسانه می‌توان این بخش ها را به پیشران این حوزه تبدیل کرد پس دولت باید از توانایی های موجود در این بخش بهره گیری کند.

هادی مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ظرفیت بالای ایران در برخورداری از منابع طبیعی و سرزمینی، بهره‌مندی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را یکی از مزیت‌های منحصربفرد ایران دانست و بر لزوم بهره‌وری بهینه از آنها تاکید کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توسعه فرهنگ دانش‌بنیان، در اکوسیستم ایران فضا به گونه‌ای شکل گرفته که گویا برخورداری از ذخایر نفت و گاز، یک مانع بزرگ بر سر دانش‌بنیان‌ شدن اقتصاد است.

وی اضافه کرد: به عبارت بهتر باید گفت نه خود نفت و گاز، بلکه رویکرد مصرف‌گرایی و خام‌فروشی این منابع و ذخایر موجود سد راه اقتصاد توسعه‌یافته و گسترش صنایع دانش‌بنیان در کشور هستند.

مرادی معتقد است: از آنجا فروش ذخایر در قالب نفت و یا میعانات گازی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد باید رویکرد تازه‌ای را در بهره گیری بهینه از این امکان و پتانسیل استراتژیک اتخاذ کند.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی متخصص، مجهز کردن اکوسیستم صنعت نفت، زمینه‌سازی برای ورود و فعالیت موثر متخصصان در این بخش، طراحی و اجرای دوره‌های پسادکتری و تحقیقاتی، توسعه واحدهای R&D حتی در صورت لزوم با حضور متخصصان خارجی، همگی از جمله مواردی هستند که باید برای حصول بالاترین ارزش‌افزوده از این ذخایر بزرگ و منحصربفرد، انجام شود.

این کارشناس در پایان گفت: دولت سیزدهم باید بودجه سال بعد را با کمترین وابستگی به نفت و گاز تنظیم کند و به جز منابع مشترک و آن هم در صورت لزوم، اجازه فروش ذخایر به صورت خام را ندهد. شاید نفت در آینده جایگاه خود را به عنوان سوخت از دست بدهد اما نباید فراموش کرد این ماده غنی حتی در آینده دور هم می‌تواند منشاء تولید محصولات بسیار ارزشمندی باشد ولی تحقق این امر به توسعه علوم دانش بنیان مورد نیاز در این بخش دارد.

کد خبر 56182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =