رشد ۶.۷ درصدی تولید در شرکت‌های بورسی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۶.۷ درصدی تولید در شرکت‌های بورسی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین در برنامه صف اول ۱۹ مهر، با ارائه عملکرد حوزه‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجا رت مهمترین اقدامات و برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه را تشریح کرد.

وی گفت: مهمترین موضوع شاخص در اقتصاد، تولید است ما می‌توانیم با شاخص‌های متعددی وضعیت را بسنجیم شاید ۲۰۰ شاخص را بشود مطرح کرد، اما محوری‌ترین شاخص ها، تولید است.

وی با بیان اینکه از سه مرجع آمار می‌دهم، افزود: نخست مرکز آمار که رشد اقتصادی را اندازه گیری و هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند، آخرین محاسباتی که مرکز آمار انجام داده، برای سه ماهه نخست امسال است.

وی گفت: خوشبخاته بخش صنعت، در سه ماهه نخست امسال ۵.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حوزهای فلزات، خودرو، پتروشیمی و ... رشد داشته است.

وزیر صمت افزود: شاخص دیگری برای تولید داریم آن هم شاخص تولید در شرکت‌های بورسی است، آمار بورس ۵ ماهه است، رشد تولید در شرکت‌های صنعتی که در بورس اوراق بهادار تهران حضور دارند ۶/۷ درصد که این آمار کلان است، اگر بخواهیم موردی هم اشاره کنیم مثلا در مورد فولاد ۵ ماهه نخست امسال ۹/۹ - ۱۰ درصد رشد تولید داریم.

فاطمی امین گفت: در حوزه خودروی کامل، چون متاسفانه در سال قبل خودرو ناقص تولید می‌شد، امروز چیزی به اسم خودروی ناقص نداریم یعنی وقتی بدنه‌ای وارد خط تولید می‌شود کامل بیرون می‌آید، رشد تولید خودروهای کامل ۲۸۰ درصد است، رشد تولید اتوبوس، مینی بوس و ون ۱۴۰ درصد، رشد تولید ظروف ۱۳ درصد است، رشد تولید شیشه جام ۵ درصد.

وی اضافه کرد: در حوزه روغن نباتی ۲۶ درصد کاهش تولید داشته ایم، اما کاهش تولید باعث کمبود در بازار روغن نباتی نشده است بلکه ناشی از هدفمندی و جلوگیری از قاچاق است

وی با اشاره به اینکه در چند مورد هم کاهش تولید را در مصالح ساختمانی شاهد بودیم، گفت: اما در اکثر محصولات، رشد تولید را شاهد هستیم، اگر شاخص رشد تولید را بر مبنای شرکت‌های بورسی محاسبه کنیم در ۵ ماه ۶/۷ درصد صنعت رشد داشته یعنی این روند رشد فزاینده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برق در صنایع ایران ۱۳ درصد رشد داشته، گفت: آمارهای تولید بسیار خوب هستند علاوه بر اینکه باید نگران تولید باشیم باید نگران تداوم تولید باشیم، تداوم تولید مهم‌ترین مولفه اش سرمایه گذاری است.

فاطمی امین گفت: یک اتفاق مهم در صادرات کشور افتاده است، از زمانی که یادمان می‌آید همیشه به نفت گره خورده بودیم یعنی همیشه می‌گفتیم ما یک کشور نفتی هستیم، سیاست، فرهنگ، دانشگاه ما نفتی است همه چیز را به نفت پیوند می‌زدیم.

وی افزود: نفت در دو بخش بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، یکی در تراز تجارت خارجی یعنی نفت صادر می‌کنیم تا بتوانیم مثلاً ذرت وارد کنیم پس برای این که مایحتاج را وارد کنیم نیاز به صادرات نفت داریم، و در جای دیگر در بودجه دولت تأثیر می‌گذرد یعنی وقتی نفت فروخته می‌شود تبدیل به ریال و بودجه دولت تأمین می‌شود، خوشبختانه داریم به جایی می‌رسیم که تراز بدون نفتمان صفر شود.

وزیر صمت ادامه داد: سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران ۴۸ و نیم میلیارد دلار و واردات ۵۲ میلیارد دلار بود، یعنی اگر نفت نمی‌فروختیم ما فقط سه و نیم میلیارد دلار کسری تراز تجارت خارجی داشتیم که امسال این رقم کمتر خواهد شد.

وی گفت: در شش ماه نخست امسال ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

وی افزود: در مبادلات بین المللی بیش از آن که توازن ارزی اهمیت داشته باشد، قدرت برای ما اهمیت دارد یعنی اینکه ما کالاهایی صادر کنیم که برای ما تولید قدرت کند، جهت گیری ما در وزارت صمت اینجاست.

فاطمی امین گفت: از سال گذشته متمرکز شدیم تا هشت میلیون تن فولاد خام صادر کنیم، البته فولاد به صورت کاملا خام صادر نمی‌شود بلکه یک محصول نیمه خام، اما برای ما قدرت ایجاد نمی‌کند، یا اگر محصولات میان دستی پتروشیمی صادر کنیم درآمد ایجاد می‌کند، اما برای ما قدرت ایجاد نمی‌کند، خیلی از کشورهای دیگر می‌توانند فولاد و پتروشیمی را صادر کنند. تمرکزمان را به این سمت بردیم که صادرات کالاهای دانش بنیان افزایش پیدا کند، توربین‌های گازی، کاتالیست ها، ربات جراح، تجهیزات پزشکی و غیره.

وزیر صمت افزود: شاخصی به اسم شاخص پیچیدگی وجود دارد که این شاخص می‌گوید آن کالاهایی که کشورهای کمتری صادر می‌کنند پیچیده‌تر است، زیرا توان تولید آن کمتر است.

وی ادامه داد: ایران فقط تنها صادر کننده کاتالیست نیست، اما نسبت به فولاد خام کشورهای کمتری کاتالیست صادر می‌کند

وزیر صمت گفت: توربین گازی را کشورهای معدودی صادر می‌کنند، این تعداد کشورها خیلی کمتر از کشورهایی هستند که ذرت صادر می‌کنند این یعنی قدرت، یعنی کالاهایی را صادر کنیم که کشورهای کمتری آن را صادر کنند.

فاطمی امین افزود: شاهدیم که صادرات در شش ماهه نخست امسال به لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته، اما آن کالاهایی که محصولات نهایی صنعتی هستند ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: صادرات به لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته و به لحاظ وزنی ۱۲.۵ درصد کم شده است، هم اکنون تراز تجاری کشور صفر است یعنی به تجارت بدون نفت نزدیک می‌شویم و مهمتر این که کالاهایی صادر می‌کنیم که وزن کمتر، اما ارزش بیشتری دارند، این تمرکزی است که ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت آن حرکت می‌کنیم.

کد خبر 56946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =