وزیر جهادکشاورزی: مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه اصلاح قیمت ارز ترجیحی با آزادسازی قیمت‌ها همراه بود، گفت: مخالف قیمت دستوری هستم، ولی در اجرای اصلاح اقتصادی کنترل قیمت‌ها برای عبور از گردنه سخت ضروری است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد در نشست با تشکل‌های بخش کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات طوبی شهرستان دامغان، ابراز داشت: اصلاح اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به منزله یک جراحی ضروری برای تامین سلامت بود و دولت با تمام ظرفیت برای رفع مشکلات و حمایت از کشاورزان پای کار است.
وی با بیان اینکه دامداران در جریان جراحی اقتصادی دچار مشکل شدند، افزود: دولت با اجرای طرح‌های بنیادی مانند خرید تضمینی دام و تامین نهاده دامی به دنبال رفع مشکل این قشر شریف و با وجدان است که با وجود مشکلات تولید را رها نکردند و برای تامین امنیت غذایی جامعه پای کار هستند.
وی تاکید کرد: شرایط دشواری است و دامداران شرایط سختی را می‌گذرانند و دولت این همراهی بهره‌برداران در بخش تولید دام و طیور را فراموش نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیاز روزانه مردم است، افزود: مصرف‌کننده و تولیدکننده به تغییر قیمت حساس هستند و سال گذشته درست در روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم اصلاح قیمت‌ها اعمال شد، که اتفاقا نشان از رویکرد دولت به جراحی اقتصادی برای بهبود داشت.

اصلاح قیمت طیور در دست بررسی است

وزیر جهادکشاورزی گفت: مجبوریم در تعیین قیمت‌ها به حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده توجه داشته باشیم و اصلاح قیمت در صنعت طیور با مشورت با اتحادیه در مرحله جمع‌بندی است.
وی با بیان آنکه دولت در صنعت مرغ بدهی زیادی داشت که ۶۵ درصد بدهی با تامین نهاده تهاتر شد، افزود: مجموع بدهی دولت به صنعت طیور ۱۴۵ میلیارد تومان بود که تاکنون ۹۰ میلیارد تومان آن تهاتر شده است.

کشور کمبود نهاده ندارد

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کمبود نهاده دام و طیور در کشور وجود ندارد، اما در قیمت نهاده مشکل داریم، گفت: نهاده در سامانه بازارگاه برای خرید و فروش موجود است و اکنون هفت و نیم میلیون تن کالای اساسی در بندرگاه‌های کشور داریم.
ساداتی نژاد از خرید دام مازاد و تهاتر دام و نهاده به منظور حمایت از دامداران با اهتمام ویژه خبر داد و افزود: در همین ارتباط دامدارکارت به منظور حمایت از دامداران با ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار شارژ شده و مرحله دوم هفته آینده شارژ خواهد شد.

۴۰۰هزار راس دام سبک در نوبت صادرات

وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه ۴۰۰‌ هزار دام سبک در نوبت صادرات است که ۱۰۰ هزار راس آن در قرنطینه آماده صادرات، یادآور شد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی این است که صادرات دام متوقف نشود و واردات و صادرات دام تداوم داشته باشد.
وی از سرمایه‌گذاران سمنانی خواست به صورت مستقیم در تامین نهاده دام و طیور و در زمینه صادرات دام و فرآورده‌های دامی ورود کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز از سرمایه‌گذاران فعال در این بخش حمایت خواهد کرد.

رفع نگرانی در زمینه فروش شیر با نگاه ویژه دولت

وزیر جهادکشاورزی گفت: مازاد شیر کشور به شیر خشک تبدیل و صادر می‌شود که طی روزهای اخیر افت قیمت شیرخشک به صورت جهانی، نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد کرد که براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار به منظور رفع نگرانی تولیدکنندگان، تعهد ارزی صادرکنندگان شیر برای ۴ ماه صفر شد، با این تصمیم مشکلی برای خرید شیر دامداران از سوی شرکت‌ها وجود ندارد لذا تولیدکنندگان نباید دیگر نگران باشند.

کمبود در تامین کود بخش کشاورزی نداریم

وزیر جهادکشاورزی گفت: هیچ گونه کمبود کود در کشور وجود ندارد و به میزان کافی برای رفع نیاز کشاورزان تامین شده و مشکل احتمالی ممکن است به دلیل ضعف سامانه باشد که دستور داده می‌شود در اسرع وقت مسوولان بررسی کنند تا با توجه به آغاز سال زراعی جدید کود به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
ساداتی نژاد با بیان آنکه اسفند سال گذشته قیمت هر تن کود ۳۰۰ یورو بود که امسال این عدد سه برابر شده و به ۹۰۰ یورو رسیده است، اظهار داشت: یک کیسه کود نیز از ۵۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این افزایش قابل توجه و تامین نقدینگی برای خرید کود برای کشاورزان آسان نیست که دولت با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکلات کشاورزان است.
وزیر جهادکشاورزی گفت: ۱۳۰ درصد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم طی سال‌های گذشته اتفاقی بی‌نظیر برای اقتصادی کردن کشاورزی بود و صیانت از این رویکرد نیازمند همراهی بخش‌های مختلف است.

استمهال وام کشاورزان پیگیری می‌شود

وزیر جهادکشاورزی از پیگیری استمهال وام بهره‌برداران در بخش کشاورزی از سوی دولت خبر داد و گفت: در زمان حاضر تولید دامداران روستایی و عشایری غیراقتصادی است که دولت حمایت از این قشر را با هدف اقتصادی کردن فعالیت آنها را در دستور کار خود قرار داده است.
وزیر جهاد کشاورزی به منظور شرکت در آیین اختتامیه جشنواره ملی پسته ایران در دامغان به استان سمنان سفر کرد.

بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته دامغان مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

میانگین برداشت پسته در هر هکتار ۳.۵ تن است، اما این میزان در شهرستان دامغان استان سمنان تا ۱۲ تن نیز افزایش داشته و در یک‌ مورد نیز رکورد ۴۵ تن برداشت در هکتار در شهرستان دامغان ثبت شده است.

کد خبر 57212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =