قزاقستان خواستار بهبود تعامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران شد

رئیس جمهوری قزاقستان خواستار بهبود تعامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران، ویتنام و صربستان به عنوان شرکایی شد که قراردادهای ترجیحی با آنها منعقد شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از تاس، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در سخنرانی خود در شورای عالی اقتصادی اوراسیا در بیشکک از گسترش حوزه منافع تجاری اتحادیه اوراسیا خبر داد و افزود: لازم است این اتحادیه با شرکایی مثل جمهوری اسلامی ایران، صربستان و ویتنام که قراردادهای ترجیحی با آنها منعقد شده است تعامل بیشتری داشته باشد.

وی همچنین خواستار تسریع در تصویب توافقنامه های مناطق آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و هند، مصرو اندونزی شد.

توکایف با اظهار خرسندی از آغاز مذاکرات با امارات متحده عربی در مورد توافق بر سر منطقه آزاد تجاری گفت: من این ابتکار را بسیار امیدوارکننده و در راستای منافع کل اوراسیا می دانم. اکنون مهم است که این روند به تعویق نیفتد.»

در نشست سران شورای عالی اقتصادی اوراسیا که روز گذشته در بیشکک برگزار شد ۱۵ سند برای توقیت و گسترش این اتحادیه امضا شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشتر گفته بود: امضای توافق ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فصل جدیدی از روابط را با کشورهای منطقه به ویژه روسیه گشوده است.

موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اخیرا به امضای سران این اتحادیه رسیده است.

سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز گذشته از نهایی شدن مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر موافقت نامه تجارت آزاد خبر داد و گفت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالا تحت پوشش این موافقت نامه قرار می‌گیرد.

میرهادی سیدی، سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا در خصوص موافقت نامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه گفت: حدود سی دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد. در این ۳۰ دوری که تعدادی از آنها بر خط و حدود ۷ دور هم به صورت حضوری برگزار شد و دو سال به طول کشید ما ابعاد موافقت نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق ها در دنیا مرسوم است، پیش رفتیم و بر سر موافقت نامه ای که حدود ۱۵۰ صفحه است و مفصل ترین موافقت نامه تجاری است به توافق رسیدیم.

وی افزود: از حیث پوشش کالایی، این موافقت نامه بزرگترین پوشش کالایی را دارد. به زودی ریاست محترم سازمان توسعه تجارت با وزیر تجارت اوراسیا در تهران با امضای یک یادداشتی اتمام مذاکرات را اعلام خواهند کرد.

تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا نهایی شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

کد خبر 58830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =