تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران از تولید تخم تریپلوئید ماهی قزل‌آلا (تخم تمام ماده عقیم) در راستای اصلاح نژاد و روند روبه رشد آن به سوی خودکفایی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «مهدی شکوری» در سی و یکمین جلسه شورای معاونین سازمان شیلات ایران افزود: قزل‌آلای تریپلوئید (triploid) ماهیان رنگین کمان معمولی اما عقیم هستند و در سایر مشخصات با قزل‌آلای رنگین‌کمان یکسان‌اند. با تغییر تعداد کروموزوم تخم ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان تبدیل به بچه ماهیان تریپلوئید می‌شوند که توانایی تولید مثل ندارند و تمام انرژی خود را بر روی رشد متمرکز می‌کنند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: این بچه ماهیان نسبت به بچه ماهیان معمولی و بچه ماهیان تمام ماده به ترتیب تا ۴۰ درصد و ۲۰ درصد رشد بیشتری دارند، همچنین به دلیل عدم تولید و ترشح هورمون جنسی کیفیت گوشت این ماهیان به‌مراتب لذیذتر از ماهیان معمولی است.

وی گفت: به دلیل اینکه این ماهیان عقیم می‌باشند و توانایی تولیدمثل ندارند، برای صید ورزشی در دریاچه‌ها نیز قابل استفاده‌اند.

شکوری افزود: به طور کلی از مزایای ماهی قزل‌آلای تریپلوئید به مواردی از جمله این که رشد بیشتری نسبت به ماهی قزل‌آلای معمولی و یا تمام ماده قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد؛ به دلیل این که مشکلات تلفات هنگام فرآیندهای بلوغ و تخم‌ریزی را ندارند مقاومت بیشتر به بیماری و طول عمر بیشتری دارند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: این نوع ماهی تراریخته نیستند و برای مصرف انسانی مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ کیفیت گوشت بهتری نسبت به ماهیان معمولی دارند و در نتیجه بازارپسندی بهتری دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به مزایا و اهمیت این نوع تخم ماهی در آبزی‌پروری، با توسعه و پیشرفت روند تولید آن که به همت دانشگاه صنعتی اصفهان و با سرمایه‌گذاری و همکاری یکی از مراکز تکثیر فعال (آبزی نگین شایان) آغاز شده است کشور ما به خودکفایی خواهد رسید.

کد خبر 59436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =