حذف سفته بازی و سوداگری در بازار با عرضه خودرو در بورس/ توجه دولت سیزدهم به تجربیات گذشته

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت سیزدهم نشان داده که از تجربیات گذشته در بازار کالا در زمان التهابات ارزی درس گرفته است به طوری که از ابتدای فعالیت دولت، شاهد شفاف سازی مبادلات کالایی کشور از مسیر بورس کالا هستیم تا علاوه حمایت از تولید، رانت و دلال بازی نیز از صحنه اقتصاد پاک شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «احسان عسگری» در خصوص عرضه برخی کالاها ازجمله خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت‌ها، اظهار داشت: این موضوع بارها به اثبات رسیده که عرضه کالاها در بورس به نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده و سهامداران شرکت‌ها و به ضرر دلالان و سوداگران بوده است.

وی افزود: تجربه این سال‌ها نشان داده است که هر زمان به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان سعی شده تا قیمت کالاها در بورس یا بازار، تثبیت شود، نظم بازار به هم ریخته و زمینه برای حضور سفته بازان به بازار کالاهای مهم نیز فراهم شده است.

عسگری گفت: در مقابل هر زمان که اجازه معاملات گسترده کالاها در بورس کالا داده شده و فشار قیمتی نیز اعمال نشده، بازار به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده پیش رفته و بازنده آن، سفته باز بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت سیزدهم نشان داده که از تجربیات گذشته بازار کالا در زمان التهابات ارزی درس گرفته است؛ به طوری که از ابتدای فعالیت دولت، شاهد شفاف سازی مبادلات کالایی کشور از مسیر بورس کالا هستیم تا علاوه حمایت از تولید، رانت و دلال بازی نیز از صحنه اقتصاد پاک شود.

وی اعلام کرد که این تمایل به صورت ۱۰۰ درصدی از سوی بازار سرمایه و سازمان بورس وجود دارد که در این راستا شرکت‌ها ترغیب می‌شوند محصولات خود را برای معامله وارد بورس کالا کنند.

جوسازی دلالان

عسگری افزود: برای مقابله با این جوسازی‌ها باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد که آیا در دوره‌هایی که قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور حاکم بوده و محصول خارج از سازوکار بورس کالا و بدون وجود بازار عرضه و تقاضای مشخص، عرضه می‌شده منافعی را برای مصرف‌کننده نهایی ایجاد شده یا خیر؟ همچنین این مساله باید تحلیل شود که چه میزان رانت نصیب دلال‌ها و واسطه‌گرهایی شده است که هیچ وقت به رشد اقتصادی کشور کمک نکردند.

این فعال بازار سرمایه گفت: مخالفت برای عرضه کالایی مثل خودرو در بورس کالا چنین مساله‌ای را روشن می‌کند که منافع برخی افراد به خطر افتاده و حذف رانت ناشی از قیمت‌های دستوری و بازار غیررسمی که از طریق بورس انجام می‌شود، زمینه‌ساز ایجاد چنین مقاومت‌هایی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مقاومت‌هایی اما تصمیم دولت این است که محصولات در بورس کالا معامله و روند فروش شرکت‌ها تسهیل و شفاف شود که اجرایی شدن چنین تصمیمی در صنایع سیمانی، خودروسازی و سایر محصولات به نفع همه فعالان بازار و سهامداران است.

لزوم اجبار به عرضه کل خودرو در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش میزان عرضه خودرو در بورس کالا از طرف خودروسازها تاکید و بیان کرد: حجم عرضه نسبت به کل تولید یا فروش شرکت‌های خودروسازی رقم چندان چشم‌گیری نیست که در این زمینه باید به طور حتم فشار و عزمی برای ورود سایر تولیدات شرکت‌ها به بورس کالا صورت بگیرد تا به جای آنکه فقط بخشی از مبادلات شفاف شود، کل مبادلات خودرویی با شفافیت کامل صورت گیرد.

عسگری افزود: در صورت انجام چنین اقدامی منافع آن به خودروساز، مردم و سهامداران شرکت‌ها می‌رسد که بخشی از این سهامداران شامل دولت و سهامداران عدالت و بخش دیگر مربوط به شرکت‌های خصوصی و سهامداران حقیقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بازار خودروهای وارداتی تاکنون در دست دلال‌ها و واسطه‌گرها بوده و اکنون قرار است عرضه و تقاضا در این بازار با سازوکار شفاف بورس کالا صورت بگیرد که این اقدام در بلندمدت می‌تواند ضمن ایجاد ثبات در بازار خودروهای وارداتی، زمینه نفع به سهامداران و کوتاه کردن دست دلالان و سفته بازانی که به دنبال منافع نوسانی هستند را فراهم کند.

کد خبر 59458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =