رفع بخش‌های تاریک و غیرشفاف شرکت‌های دولتی با افشای صورت‌های مالی

رییس گروه شرکت‌های دولتی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شبه دولتی برای روشن شدن همه ابعاد غیرشفاف آنها و قضاوت در خصوص عملکردشان لازم و مفید است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمدحسین فاطمی» در خصوص مزیت‌های انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، افزود: در یک نگاه کلی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به دلیل ایجاد شفافیت، باز شدن باب گفت‌وگو و رفع سوءتفاهم‌های موجود در خصوص این شرکت‌ها بسیار قابل توجه است؛ اما در کنار این مزایای قابل توجه، باید ملاحظاتی نیز در نظر گرفته شود، چرا که به طور کلی ما یک پیوست و تحلیل جامع درباره این شرکت‌ها نداریم، از این جهت، امکان شکل گیری یک تصویر نازیبا در اذهان در خصوص ناکارآمدی مدیریتی درباره این شرکت‌ها وجود دارد.

رئیس گروه شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان داشت: در سال گذشته یعنی از زمان آغاز بررسی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها زمزمه‌های وجود این ناکارآمدی‌ها شروع شد، در حالی که عملاً این گونه نیست.

وی افزود: به طور کلی، بخشی از عملکرد شرکت‌های دولتی به مدیریت و بخش قابل توجهی نیز به سیاست‌گذاری‌ها ارتباط دارد که این تاثیر از بخش سیاست‌گذاری بیشتر از سوءمدیریت است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: شرکت‌ها به دو بخش دولتی و شبه‌دولتی تقسیم می‌شوند؛ هم اکنون در بخش دولتی ۳۸۰ شرکت با عملکرد و سهام مشخص و شفاف داریم که بخشی از سهام آنها به دولت تعلق دارد و بخشی دیگر نیز مربوط به شرکت مادرتخصصی است که در این خصوص هیچ مورد غیر شفافی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اما در خصوص شرکت‌های شبه دولتی که قسمتی از آنها شناسایی و بخشی نیز در حال شناسایی هستند، بخش‌های غیرشفاف زیادی وجود دارد که انتشار صورت‌های مالی بخش‌های تاریک غیرشفاف آنها را قطعاً از بین می‌برد.

رئیس گروه شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین متذکر شد: به طور کلی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های شبه دولتی دارای فواید بسیاری از جهت شفافیت دارد، چرا که هر آنچه در خصوص این شرکت‌ها منتشر شود به صورت مستقیم به مدیریت آنها بستگی دارد نه سیاست‌گذاری‌ها، بر خلاف شرکت‌های دولتی که این روند کاملاً معکوس است.

فاطمی افزود: انتشار صورت‌های مالی همه شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی برای روشن شدن همه ابعاد غیرشفاف آنها و قضاوت در خصوص عملکردشان لازم و مفید است.

کد خبر 59878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =