تحقق کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی با هوشمندسازی

مدیر انتقال دانش سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی سازمان مالیاتی گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی به کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها و کاهش مراجعه‌های مردمی منجر می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، ابوذر زهره وند سه شنبه شب در نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» افزود: هوشمندسازی نظام مالیاتی با داده محوری منجر به افزایش دقت مالیاتی و در نهایت مالیات ستانی عادلانه می شود.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر به سمت مالیات ستانی عادلانه و هوشمند حرکت کرده هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی پیشرفت‌های زیادی نیز محقق شده است.

زهره وند با بیان اینکه در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مشوق و جریمه‌های بازدارنده‌ای به طور همزمان دیده شده است، گفت: این امر مشارکت مردم را در ارائه اطلاعات مالیاتی افزایش می دهد.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌ها نقش مهمی در ارائه اطلاعات مالی و داده محوری به سازمان مالیاتی دارند که این امر به مالیات ستانی عادلانه کمک خواهد کرد.

عبور از مالیات ستانی سنتی به سمت هوشمندسازی
در ادامه این جلسه، معاون اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی، با اشاره به یکپارچه سازی داده‌های مالی مودیان مالیاتی، گفت: دستگاه ها با در اختیار قرار دادن اطلاعات و داده ها به سازمان مالیاتی می توانند در جهت اجرای قوانین مالیاتی کمک کنند.

ندا بابادی افزود: در گذشته اظهارنامه‌های مالیاتی به روش سنتی و دستی جمع آوری می شود سامانه های مختلف به صورت جزیره ای کار می کردند که اکنون با عبور از مالیات ستانی سنتی به سمت هوشمندسازی حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه یکپارچه سازی نظام مالیاتی اجرایی می شود، گفت: طرح جامع مالیاتی در دستورکار قرار گرفته، مطالعات در خصوص نحوه تبادلات اطلاعات ذیل آن انجام شد.

معاون اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بعد از انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد با سازمان‌های متعدد، در نهایت سازمان امور مالیاتی موفق شد اطلاعات زیادی را برای اخذ عادلانه مالیات‌ها منعقد کند. سامانه یکپارچه مالیاتی نیز با هدف یکپارچه سازی اطلاعات در داخل سازمان اجرایی شد.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی درخصوص استفاده از داده‌های مالیاتی پیشرفت مهمی را رقم زده است که این امر منجر به مالیات ستانی و اجرای بهینه قوانین مالیاتی می شود.

در نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی حضور داشتند.

این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در یکم اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد.

کد خبر 59889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =