کوچک شدن سهم تجارت خارجی در سال ۹۴

مجیدرضا حریری: در سال ۹۴ کشور از لحاظ تجاری وضعیت خوبی را پشت سر نگذاشت و به طور مجموع ۳۰ درصد از سهم مان از تجارت جهانی را از دست دادیم

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز به تحلیل وضعیت تجارت خارجی ایران در سال 94  و پیش بینی خود از اوضاع تجاری ایران در سال 95  پرداخت. وی توضیح داد: در سال 94  کشور از لحاظ تجاری وضعیت خوبی را پشت سر نگذاشت و به طور مجموع 30  درصد از سهم مان از تجارت جهانی را از دست دادیم. صادرات غیرنفتی ما 16  درصد و واردات نیز حدود 25  درصد نسبت به سال 93  کاهش داشته است. حال هر تحلیلی شبیه اینکه بگوییم تراز تجاری کشور مثبت شده است نمی تواند بر این واقعیت سرپوش بگذارد که سهم ایران از تجارت جهانی به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اگر به امار نگاه کنیم سهم کشور از تجارت جهانی نسبت به سال های 89  و90  به نصف رسیده است، شاید بتوان گفت چگونگی این کاهش در این برهه زمانی مهم نمی باشد اما برای رفع این مشکل باید به دنبال چرایی آن باشیم. حریری چرایی این کاهش را شدت رکود حاکم در صنایع داخلی می داند و توضیح می دهد: در اواخر سال قبل مرکز آمار ایران نرخ رشد 0.7 درصد را برای 9  ماهه سال 94  اعلام میکند که به نظر بنده نمی تواند تصویر روشن و واقع بینانه ای از اوضاع اقتصادی کشور ترسیم کند. اینکه به دلیل لطف الهی محصولات کشاورزی ما توانسته اند رشد قابل قبولی داشته و کاهش رشد سایر بخش ها را پوشش دهند نمی تواند به مفهوم یک رشد پایدار باشد. واقعیت امروز کشور آن است که سهم ما از تجارت جهانی کوچکتر شده است.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: هنوز آثار و نتایج توافق نامه ها و قطع نامه های برجام بر اقتصاد ایران دیده نمی شود حتی اوضاع تجارت خارجی کشور در مواردی سخت تر هم شده است. از یک سو  کشور روابط تجاری خود را براساس تحریم ها تنظیم کرده است و حال نه روال تحریمی بر کشور حاکم است و نه روال بعد از تحریم، که به نظر بنده این وضعیت تجارت ما دچار یک سرگشتگی و گنگی کرده است. از سوی دیگر کشور در حوزه صادرات کالاهای قابل عرضه در بازارهای جهانی با کمبود اساسی مواجه است. در حوزه واردات نیز می توان گفت در بازار داخلی مشتری برای کالاهای وارداتی ما وجود ندارد. حریری  در ادامه توضیح داد: بیش از 85  درصد از واردات کشور به طور مستقیم از گمرک به خطوط تولیدی به عنوان مواد اولیه، ماشین آلات و یا کالاهای واسطه می رود و زمانیکه خطوط تولیدی ما با ظرفیت پایین  فعالیت می کنند منجر به کاهشی بیش از 24  درصد در حوزه واردات می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش بینی وضعیت تجاری ایران در سال 95  پرداخت و تصریح کرد: حتی اگر تمامی تحریم ها بصورت اجرایی و عملیاتی برداشته شوند نمی توان اثرات عینی آن را در بازار تا اواسط سال 95  مشاهده کرد.  چرا که در این سال های تحریم کشور هم از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری در سیستم بانکی و قوانین مقررات و آیین نامه ها از سطح جهانی بسیار عقب مانده است و با وجود کاهلی موجود در سیستم بروکراتیک کشور نمی توان برای بهار و تابستان سال جاری وضعیت خوبی را پیش بینی کرد.

حریری با ابراز امیدواری مبنی بر بهبود روابط تجاری کشور از نیمه دوم سال جاری تصریح کرد: امیدوارم از پاییز سال جاری بتوانیم در تجارت فرامرزی کشور شاهد جهش و بهبود روابط باشیم. اما آنچه در بلندمدت می تواند وضعیت را بهبود بخشد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است. در حال حاضر نیز برای ورود دوباره به بازارهای قبلی مان در زمان قبل از تحریم ها و نیز ورود به بازارهای جدید با مشکلات متعددی روبرو هستیم که عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر این مشکلات خواهد افزود.

کد خبر 5998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =