کارآفرینان امروز منتقد بی منطق دولت‌ها نیستند/ اقتصاد ایران کوچک شده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه جامعه کارآفرینی ایران منتقد بی منطق دولت‌ها نبوده و نیست و آماده کمک به آنهاست، تاکید کرد که اقتصاد ایران در سال‌های اخیر نه تنها کوچک شده بلکه رتبه اقتصادی کشور هم تنزل یافته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز (دوشنبه)و در هفتمین همایش اعطای لوح و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان که در تالار وحدت برگزار شد، افزود: بخش خصوصی تحت فشارهای مختلفی است؛ تحریم‌ها تولید را نشانه رفته و مسائل ناشی از آن، پیش از آنکه دامان سیاستمداران را بگیرد، دامان بخش خصوصی و تولید را گرفته است.

وی با خواندن شعر مهدی اخوان ثالث «زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبار آلوده مهر و ماه، زمستان است» تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که شعارهای بی اثر کردن تحریم‌ها چه لطمه‌های سختی به اقتصاد کشور وادار کرده است. درآمدهای ارزی کاهش، جذب سرمایه گذاران خارجی افت، ورود فناوری‌های جدید محدود شده و در نتیجه اقتصاد ایران کوچک و رتبه اقتصادی ایران تنزل یافته است.

رییس اتاق تهران با بیان اینکه تورم فزاینده در سفره‌های کوچک شده مردم منعکس شده است، اظهار داشت: بخشی از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط کرده است. خودتحریمی‌ها یا تحریم داخلی هم به اهرمی برای فشار به اقتصاد ایران تبدیل شده است.

خوانساری با بیان اینکه باید نگاهی فراگیر و ملی را به عنوان مبنای توسعه و پیشرفت کشور بپذیریم، گفت: هیچ کشوری حداقل طی یک قرن اخیر نتوانسته به توسعه دست یابد مگر اینکه بخش خصوصی را محور توسعه خود قرار داده باشد؛ ابزار سیاست خارجی به جای تحریم‌پذیری باید به سمت تنش‌زدایی پیش برود. جامعه ایران وقتی پیشرفت می‌کند که متکی به اقتصاد توسعه یافته باشد البته که ارزش‌های دیگری مانند آزادی و عدالت هم وجود دارد که باید به آنها هم توجه کرد.

نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: بزرگترین چالش کشور طی چهار دهه گذشته، حکمرانی نامطلوب و دیوانسالاری بوده و این موضوع باعث شده تا کشور از مسیر توسعه خود منحرف شود.

وی اقتصاد دولتی را عاملی برای گرفته شدن فرصت توسعه از کشور طی سال‌های طلایی گذشته دانست و افزود: قطر کوچک با تعامل با دنیا و بهره گرفتن از میدان مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که بالاترین درآمد سرانه در منطقه را بدست آورده و میزبان جام جهانی هم بود. در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز مردم هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های گازی نه تنها آرزوی صادرات انرژی را دیگر نداریم بلکه دغدغه تامین گاز را هم داریم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید بپذیریم کشور امروز نیازمند سیاست‌های خردمندانه است، اظهار داشت: با تندروی و رفتارهای غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی پیشرفت نخواهیم کرد. پیش شرط توسعه همدلی در داخل و خارج است. دولت و حاکمیت با همراهی با مردم می‌توانند به حل و فصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی بزرگ تبدیل شده است. هر زمان وحدتی فراگیر ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سخت برآمده ایم.

خوانساری خواستار اعتماد دولت به جوانان شد و افزود: نباید جوانان و نخبگان را به بهانه‌های سیاسی و انگ‌های بی اساس ناامید کنیم. اگر دولت به مسیر منطق خود بازگردد، امکان احیای سرمایه اجتماعی آن هم وجود خواهد داشت. ما همه سوار یک کشتی هستیم و با انصاف اعلام می‌کنیم که جامعه کارآفرینی کشور منتقد بی منطق دولت‌ها نبوده و نیست و آماده کمک به دولت است.

کد خبر 59996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =