شیب تند کاهش تورم خوشایند نیست

احمد پورفلاح معتقد است کاهش فعلی روند تورم بدون تحرک در سایر بخش های رونق اقتصادی تنها به تشدید رکود منجر می شود

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت:  از آنجا که در انتظار تزریق منابع مالی جدید در بخش های مختلف هستیم  نباید با این شتابزدگی تورم را کنترل و در نهایت کاهش داد، بلکه باید در انتظار تحرک مولدهای اصلی برای کنترل این موضوع باشیم.

احمد پورفلاح در گفت و گو به اگزیم نیوز گفت:  با توجه به رکود سنگینی که بر اقتصاد حاکم بود سال گذشته به پیش بینی‌های مثبت مانند  تولید ناخالص ملی مطلوب، اشتغال، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حد نیاز نرسیدیم چرا که مذاکرات هسته ای دیر به نتیجه رسید و بازارهای مختلف در شرایط انتظار به سر می بردند بنابراین نمی توانستیم شاهد رویداد مثبتی باشیم.

وی ادامه داد: پیش بینی های اقتصادی بر این بود که برداشته شدن تحریم آثار مثبت در طولانی مدت در اقتصاد به همراه خواهد داشت، از طرفی  منابع مالی کشور از اواخر سال گذشته آزاد شد و صادرات نفتی به تدریج رو به رشد است که  برای سال 95 شرایط بهتری رقم خواهد زد.

احمد پورفلاح توجه به برخی بخش ها را ضروری عنوان کرد و گفت: به برخی بخش ها مانند ساخت و ساز باید توجه بیشتری شود چرا که حدود 400 شاخه زیر مجموعه به این بخش مرتبط است که رکود یا رشد آن موجب صعود و نزول بازارهای دیگر می شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: امیدوارم با برطرف شدن مشکلات سیستم بانکی مشکلات بنگاه داران که طی چند سال اخیر زیان های زیادی عایدشان شده حل شود، البته مشکلات بازگشایی اعتبارات در حال برطرف شدن است بنابراین تجار ایرانی مانند سایر تجار می توانند با واردات مواد اولیه مناسب  کالاهای کیفیت مطلوب را در عرصه بین المللی صادر کنند.

وی ادامه داد: لایحه حمایت از تولید و ارتقا نظام مالی، قانون رفع موانع تولید و حمایت از فضای کسب و کار  با تمام آیین نامه‌ها برای سال جدید به طور جد اجرا خواهد شد، اگر این اقدامات انجام شود می توانیم انتظار تولد دوباره در اقتصاد داشته باشیم.

پور فلاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کشورهایی  می توانند سرمایه گذاری های مناسبی در کشور داشته باشند بیان کرد: کشورهایی که دارای سیستم های بانکی کارا هستند  در شرایط فعلی که سیستم بانک های ایرانی نیازمند پیشرفت هستند برای کشور ما نیاز است، در حالی که هیات های سرمایه گذاری زیادی به کشور سفر کرده اند قصد دارند بیشتر فروشنده باشند و نقدینگی دریافت کنند  تا خریدار اما باید در انتخاب آنها برای پیشبرد طرح های ملی  دقت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران-ایتالیا افزود: کشورهایی که صندوق های اعتباری آنها در بخش های مختلف اقتصادی پشتوانه کشورمان بوده اند مانند ایتالیا و کره حدود 5 میلیارد  یورو به کشور اعتبار می دهند در مراودات تجاری و صنعتی نقش بیشتری ایفا خواهند کرد همچنین بعد از 8 سال که از کشورهای توسعه یافته و دارای تکنولوژی غافل بوده ایم و رو به تکنولوژی های ارزان آورده ایم قطعا کشورهای مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا می توانند تاثیر بیشتری در راه انداختن چرخ های کند شده اقتصاد ما داشته باشند. در این راستا باید به سیستم های بانکی و اعتباری نزدیک شویم و از امکانات صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، صندوق توسعه اسلامی، موسسات اعتباری و بیمه ای بیشتر استفاده کنیم.

پورفلاح با اشاره به اینکه نباید اصرار به کاهش نرخ تورم با شیب تند داشت، گفت: باید در انتظار تحرک  بخش مولد کشور بود که به دلیل بی توجهی به رکود سنگین گرفتار شده اند  باشیم، پیش بینی بنده این است که تورم کمتر از رقم فعلی نمی شود و از آنجایی که بازسازی بخش های مختلف در حال شکل گرفتن است و منابع جدید تزریق می شود احتمال افزایش تورم وجود دارد که نباید از این موضوع وحشتزده شویم، در بسیاری از کشورها که تورم سنگین وجود دارد بنا به تزریق درست منابع به رشد و بالندگی رسیده اند که باید از آنها الگو بردای کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص اشتغال مسلما سال جدید بهتر از سال گذشته خواهد بود چون سال گذشته عملا اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد حتی در برخی مواقع شاهد ریزش هم بودیم، از سوی دیگر رشد اقتصادی که 8 درصد نشانه گیری شده بیش از اندازه خوشبینانه است اما بین 2 تا 3 درصد محتمل است.

کد خبر 6023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =