۵ رویکرد آلمان به ایران در ۴ دهه

​مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی آینده روابط ایران و آلمان را مورد بررسی قرار داد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با اعلام این مطلب که حل و فصل پرونده هسته ای ایران پس از 13 سال می تواند باعث ارتقای مجدد روابط ایران و کشورهای غربی و اروپایی و از جمله آلمان شود، افزود: مناسبات ایران و آلمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدی تحت تاثیر فضای کلی مناسبات متشنج ایران و کشورهای غربی بوده است، اما آلمان به دلایل مختلف عمدتا سعی کرده که همواره که سطحی متعادل از مناسبات سیاسی را با ایران داشته باشد.

این گزارش به طور خلاصه رویکردهای آلمان نسبت به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به چند بخش تقسیم کرد و افزود: رویکرد تعامل انتقادی از 1979 تا 1998 ؛ رویکرد تعامل سازنده از 1998 تا 2003 ؛ رویکرد تعامل مشروط از 2003 تا 2006 ؛ رویکرد مهار به واسطه تعامل از 2006 تا 2013 و رویکرد گسترش همکاری های اقتصادی – سیاسی از 2013 به بعد.

در این میان سیاست خارجی دولت یازدهم و تلاش آن برای حل و فصل مشکلات با جهان خارج با استقبال کشورهای غربی و از جمله آلمان مواجه شده است. نزدیک شدن به توافق هسته ای باعث شد تا آلمان مجددا به فکر توسعه مناسباتش با ایران بیافتد. در این توسعه مناسبات منافع مشترک سیاسی، اقتصادی و امنیتی باعث نزدیکی و همکاری دو کشور در آینده خواهد شد. کما اینکه نیاز ایران به تکنولوژی و سرمایه و نیاز آلمان به استفاده از جایگاه ایران در منطقه غرب آسیا (و از جمله نقش ایران در حل و فصل بحران هایی چون بحران سوریه) عامل همکاری دو کشور خواهد شد. هر چند وجود چالش هایی از جمله نقش لابی صهیونیستی در آلمان، مباحث حقوق بشر و نقش منفی آمریکا در مناسبات ایران و آلمان می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. بدیهی است که مدیریت این نقاط چالشی می تواند میزان دخالت آنها را در روابط دو کشور کاهش دهد.

در نهایت می توان مطرح کرد که توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و آلمان منافع هر دو کشور راتامین خواهد کرد. در این راستا استفاده از دیپلماسی هوشمندانه ، بهره گیری از دیپلماسی عمومی، رسانه ای و فرهنگی؛ استفاده از مناسبات شخصی با چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی آلمان؛ بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی و گسترش فعالیت گروه دوستی ایران و آلمان ، استفاده از دیپلماسی ورزشی و بهره گیری از وجود نزدیک به دویست هزار ایرانی نسل اول و دوم مقیم آلمان می توان در توسعه روابط دو کشور در آینده تاثیرگذار باشد.

کد خبر 6027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =