برآورد نرخ ۱۱ درصدی بیکاری زمستان ۹۴

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته نسبت به تابستان همان سال با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰.۷ درصد رسید و پیش بینی می شود نرخ بیکاری برای زمستان سال ۹۴ به رقم ۱۱ درصد برسد

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته نسبت به تابستان همان سال با 0.2 درصد کاهش به 10.7 درصد رسید و پیش بینی می شود نرخ بیکاری برای زمستان سال 94 به رقم 11 درصد برسد. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز 94 به 38.1 درصد و نرخ بیکاری جوانان نیز در همین مدت به 22.7 درصد رسیده است. کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی پایین، کاهش شدید سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در زیرساخت ها و تولید کشور، کمبود تقاضا، تداوم رکود اقتصادی بخصوص در بخش های صنعت و خدمات و عدم برنامه ریزی صحیح دولت برای اشتغال جوانان از دلایل اصلی افزایش بیکاری در کشور است. با قرار گرفتن در فضای پسا برجام و به دنبال آن ابراز تمایل کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران  و پیش بینی های امیدوارکننده سازمان ها و نهادهای آماری داخلی و خارجی مبنی بر رشد اقتصادی بالای 5 درصد در سال جاری این انتظار وجود دارد که در سال 95 شاهد بهبود نرخ بیکاری بخصوص در میان جوانان باشیم. سوال اصلی در این برهه زمانی آن است که دولت برای بهبود این شاخص اقتصادی چگونه باید عمل کند؟

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال به خبرنگار اگزیم نیوز توضیح داد: اگر دولت بخواهد در اقتصاد ظرفیت های شغلی جدید ایجاد نماید باید به سمتی حرکت کند که مشکلات بنگاه های تولیدی که طی سال های دولت 9 ام و 10 ام بوجود آمد و سبب شد که بسیاری از بنگاه های تولیدی داخل تعطیل یا نیمه تعطیل شوند برطرف شود. مشکل اصلی این بنگاه ها برای بازگشایی در حال حاضر تامین نقدینگی، مواد اولیه و بازسازی و نوسازی خطوط تولید است. وی ادامه داد: برای انجام این مهم نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی داریم بنابراین می توان گفت یکی از سیاست های محوری دولت تدبیر و امید بویژه در سال 95 باید جذب سرمایه خارجی با هدف ایجاد اشتغال باشد. اگر دولت بتواند سرمایه گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه گذاری در کشور نماید به تبع آن مشکل اشتغال را حل کرده و بیکاری کاهش می یابد.

از سوی دیگر عده ای از کارشناسان معتقدند که توجه به تولید بخصوص تولید صادرات محور  می تواند یکی دیگر از راهکارهای دولت در زمینه ایجاد اشتغال باشد. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: برای افزایش تولید و تولید صادرات محور باید شاهد رشد مثبت تجاری باشیم رشدی که در آن صادرات کشور افزایش یافته باشد. برای دستیابی به مهم نیازمند ابزار هستیم و مهمترین این ابزار، ایجاد اشتغال است. زمانیکه اشتغال افزایش یابد و چرخ اقتصادی حرکت کند قطعا تورم نیز در کشور کنترل خواهد شد.

یکی دیگر از ابزارهایی که کمک قابل توجهی به ایجاد اشتغال می­کند اولویت بخشیدن و سرمایه گذاری در بخش هایی است که بیشترین پتانسیل اشتغال را دارند. بخش مسکن یکی از بخش های بسیار مهم و کلیدی در اقتصاد ایران است، بیش از 300 رشته و فعالیت صنعتی در پیوند نزدیک با ساخت و ساز مسکن قرار دارند و رشد و رونق این بخش می تواند به افزایش رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال کمک شایانی نماید. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه 120 رشته فعالیت صنعتی به بازار مسکن متصل است گفت: راه اندازی بازار مسکن یکی از اقدامات پیش بینی شده برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور است بر همین اساس دولت عزم خود را برای ایجاد رونق در این صنعت دو چندان کرده است، از جمله اقدامات پیش بینی شده برای ایجاد رونق در این بازار افزایش تسهیلات خرید خانه اولی هاست. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعطیلی چند هزار بنگاه تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گیری شده است تا به واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل شده به شرط ارتقاء سطح اشتغال و راندمان تولید تسهیلات ارزان قیمت اعطا شود.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد نیز در سخنان خود به این نکته اشاره می کند که جذب سرمایه گذاری خارجی، بخش صادراتی بخصوص بخش پتروشیمی و بخش مسکن از پیشران های رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور محسوب می شوند. طیب نیا با تاکید بر این نکته که بخش مسکن همواره بخش پیشران در اقتصاد ایران بشمار می آید گفت: اولا مسکن یک کالای سرمایه ای و مصرفی است و دوم مسکن بیشترین ارتباطات پسین و پیشین را با سایر بخش های اقتصادی کشور دارد بنابراین باید به بخش مسکن توجه ویژه ای داشت.

وی درباره راهکارهای خروج این بخش از رکود نیز توضیح داد: مجموعه ای از طرح ها برای تامین مالی بخش مسکن چه در حوزه ساخت، خرید و تقاضای بخش مسکن پیش بینی شده است. به نظر می رسد در سال جاری وضعیت با سال 94 متفاوت خواهد بود.

در پایان می توان گفت با وجود عزم دولت مبنی بر کاهش بیکاری در سال جاری معضل اشتغال یک چالش اساسی در کشور محسوب می شود. بنابراین با سیاست های کوتاه مدت نمی توان بر چالش بیکاری ساختاری در کشور غلبه کرد و به نظر نمی رسد نرخ بیکاری به راحتی کاهش یابد اما پیش بینی می شود وضعیت اشتغال در سال جاری نسبت به سال قبل بهبود یابد.

کد خبر 6033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =