۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
ضرورت برندسازی در صنایع حلال

'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی با تاکید بر تلاش دولت در دوران پسابرجام برای برداشتن گام های بزرگ در راستای توسعه، پیشرفت و اعتلای بیشتر کشور، از ایرانیان فعال در عرصه اقتصادی در مالزی خواست در مسیر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور گام بردارند؛ وی ضمن بازید از غرفه های کشورمان در نمایشگاه بین المللی حلال، بر ضرورت نگاه جدید تجار و بازرگانان به صنعت حلال تاکید کرد و گفت نکته مهم این است که بحث حلال را از نگاه صنعتی و برندسازی (نشان تجاری) و رقابتی ببینیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، نخستین سفیر زن ایران پس از انقلاب اسلامی چهارشنبه شب در جمع دهها ایرانی فعال در عرصه اقتصادی مالزی، ابراز امیدواری کرد ایرانیان در سال جدید بتوانند در مسیر اعتلا و توسعه و پیشرفت بیشتر کشور نقش خود را در هر کجا و جایگاهی که هستند، ایفا کنند.
وی در این مراسم که در سفارت کشورمان در کوالالامپور برگزار شد، سال 1394 را سال ویژه ای در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست.
افخم، مذاکرات ایران با گروه 1+5 و اجرای برجام در سال گذشته را مذاکرات برد – برد خواند که نتایج آن 'باعث عزت و سرافرازی ملت ایران و معرفی جایگاه کشورمان در جهان شد و جهانیان با احترام به این واقعه بعنوان تحرک و موفقیت دیپلماسی بزرگ نگریستند و از آن استقبال کردند'.
وی همچنین انتخابات شکوهمند خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در آخرین ماه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشارکت مردم در انتخابات هر کشور شاخصی برای معرفی اقتدار، ثبات و امنیت آن کشور است و مشارکت 62 درصدی مردم در این انتخابات پس از حصول برجام نشانه این امر بود که امروز ایران در بهترین جایگاه از نظرسیاست داخلی و امنیت و ثبات در منطقه قرار دارد.
وی اجرای برجام و برگزاری انتخابات باشکوه ایران در سال گذشته را دو واقعه دانست که پیام مهم به جهان داد و گفت: این پیام یک مفهوم مهم داشت و آن اینکه ایران حرف جدیدی برای گفتن و ظرفیت کمک به صلح و ثبات دارد و خواستار تقویت امنیت در منطقه و داشتن بهترین روابط براساس احترام متقابل با کشورهای مختلف جهان و با اولویت کشورهای مسلمان است.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی تاکید کرد: مفهوم کلیدی این پیام در داخل کشور نیز این است که ایران بنا دارد پس از حصول برجام در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و پیشرفت گام بردارد.
وی با اشاره به حضور فعال ایرانیان در خارج در عرصه های مختلف و ظرفیت های بسیار خوب آنها، گفت: این حضور همواره به عنوان یک فرصت برای دولت های مختلف در کشور مغتنم شمرده شده است.
وی ایرانیان خارج از کشور در هر کجایی که زندگی و فعالیت می کنند را به مثابه پلی برای ارتباط فرهنگی با ملت های دیگر دانست و گفت که انتهای مسیر و رابطه سیاسی و یا پیشرفت اقتصادی در روابط خارجی با کشورهای مختلف جهان، نزدیکی و دوستی ملت ها است.
افخم تاکید کرد حضور ایرانیان در جهان نیز گام بسیار مهمی در معرفی ایران و کمک به ارتباطات فرهنگی میان ملتهاست و از این منظر ایرانیان نیز در هرجایی از جهان نقش خود را در جهت معرفی و کمک به آبادانی بیشتر و پیشرفت کشور ایفا می کنند.
وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال 'اقتصاد مقاومتی، عمل و اقدام'، گفت که این نامگذاری نشانه اهمیت اقتصاد در برنامه های کشور است.
سفیر کشورمان گفت که رئیس جمهوری نیز سال 1395 را سال 'امید و تلاش' خواندند و این مفاهیم کنار یکدیگر نشان می دهد دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است در جهت پیشرفت و توسعه کشور به ویژه در دوران پسابرجام گام های بزرگی بردارد.
وی بخشی از این راه را در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان دانست و گفت که از این جهت حضور ایرانیان و همچنین این جمع نشان می دهد هر یک از ایرانیان در هر حوزه ای که فعالیت می کنند می توانند در مسیر تقویت روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دیگر گام بردارند.
وی تاکید کرد: مالزی برای ما و ایرانیان مقیم این کشور جنوب شرق آسیا نقش و جایگاه ویژه خود را دارد.
افخم ابراز امیدواری کرد فعالیت های سفارت ایران در کوالالامپور تسهیل کننده فعالیت ایرانیان فعال در عرصه اقتصادی و تجاری باشد، اما وی خطاب به ایرانیان فعال درعرصه اقتصادی در مالزی گفت که سفارت کشورمان حضور ایرانیان برای توسعه مناسبات اقتصادی را فرصتی مغتنم دانسته و 'امیدواریم با ارتباطات متقابل بتوان برای عزت و سربلندی کشور به وظیفه خود در این مقطع خطیر عمل کنیم'.
وی گفت: جهان اکنون صحنه رقابت ها و تعاملات اقتصادی است و باید فرصت را در این عرصه شناخت و از آن بهره برد و درک درستی از زمان داشت.
سفیر کشورمان با اشاره به اهداف و برنامه های دولت جهت رونق اقتصاد، اشتغالزایی و جذب سرمایه خارجی از فعالان اقتصادی خواست توان خود را در این مسیر بیش از پیش بکار گرفته و انشاا... نتایج آن در آینده هرچه نزدیک محقق شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های پایه ای که شرکت ها و بخش های مختلف تولیدی ما دارند، امکان تجاری سازی این صنعت و کسب منافع اقتصادی از آن وجود دارد.
افخم افزود: حضور شرکت های تولیدی ایران در نمایشگاه های بین المللی مانند نمایشگاه صنعت حلال مالزی می تواند تجربه ایران را از لحاظ شناخت منطقه ای افزایش داده و به معرفی ظرفیت های بالای کشورمان در این عرصه به جهان کمک کند.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی با اشاره به تجربه بالای شرکت های تولیدی کشورمان، گفت تجربه حضور در نمایشگاه ها نیز به این شرکت ها کمک می کند توانمندی های رقابتی خود را افزایش دهند و خود را در صنعت حلال برای معرفی کالاها در مقابل رقبای دیگر توانمند ببینند. 
افخم گفت: به نظر می رسد مشارکت امسال شرکت های ایرانی در نمایشگاه حلال مالزی رنگ و بوی دیگری دارد. برخی از شرکت ها حتی در این فرصت کوتاه موفق به عقد قرارداد شده اند که البته این مورد محدود به چنین نمایشگاه هایی نیست، ولی قدم خوبی است. 
وی در ادامه گفت: حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه بین المللی حلال برای حضور ایران در این منطقه و خیز و شتاب شرکت های ایرانی که در عرصه حلال فعالیت می کند بسیار موثر است و نشان دهنده مجموعه توانمندی های ما در این عرصه است. 
سفیر ایران با اشاره به اینکه صنعت حلال در داخل کشور یک موضوع کاملا ملی در همه عرصه ها است، نگاه تجاری – رقابتی در عرصه این صنعت را برای حضور پرشورتر در بازارهای جهانی الزامی دانست.
افخم، ایران را با توجه به همه گیر بودن حلال در صنایع کشور نسبت به سایر کشورها در این زمینه پیشروتر دانست، گفت که ما نخستین قدم را برای ورود به این صنعت با توجه به اینکه تمام تولیدات حلال است برداشته ایم.
وی اشاره کرد که صنعت حلال تنها محدود به مواد غذایی نیست، بلکه حلال اکنون در ابعاد مختلف زندگی روزانه مردم کشورهای اسلامی و غیر اسلامی حرفی برای گفتن دارد، از اینرو با توجه به ظرفیت های رقابتی که شرکت های ایرانی دارند، باید نگاه جدید به صنعت حلال داشته باشیم. 
وی با تاکید براینکه حضور در این نمایشگاه ها کمک می کند نگاه تجاری مورد نیاز شرکت ها قوی تر شود، گفت که برگزاری نمایشگاه نمایشگاه صنایع حلال در داخل کشور نیز نشانگر این است که عزم و توجه مسئولین نسبت به این صنعت جلب شده و خوشبختانه برنامه ریزی های اولیه در حال شکل گیری است.
نمایشگاه دستاوردهای 'محصولات سلامت حلال' ایران قرار است ماه رمضان امسال در تهران برگزار شود.
سفیر کشورمان در پایان گفت مالزی نیز به عنوان کشوری که در عرصه صنعت حلال حرف هایی برای گفتن دارد وارد عرصه شده و ما بر این باوریم که توانمندی ها و جذابیت های ایران برای توسعه روابط دو جانبه و منطقه ظرفیت های گسترده ای ایجاد کرده که می توان از آنها به خوبی استفاده کرد.
وی با حضور در غرفه های ایران در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت حلال مالزی با مدیران شرکت های تولیدی کشورمان گفت وگو و آمادگی سفارت ایران را برای هرگونه همکاری با تولیدکنندگان به منظور توسعه محصولات ایران در بازار منطقه اعلام کرد.

کد خبر 6041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =